×
 
 




Чого чекати від об
'єднання судів Кіровограда
За кілька днів до нового року Президент України підписав Указ про ліквідацію місцевих загальних судів та утворення окружних судів. Згідно з цим указом, Ленінський і Кіровський районні суди обласного центру будуть ліквідовані зі створенням Окружного суду міста, що діятиме на території обох районів. DOZOR поцікавився, як відбуватиметься таке реформування. Своїми думками з цього приводу поділився суддя-спікер Ленінського районного суду Кіровограда Олексій Мягкий.
 
Запитань більше, ніж відповідей
За його словами, здійснюється черговий етап судової реформи із формуванням судів за територіальним принципом. Оружний суд обласного центру буде обслуговувати Подільський (Ленінський) та Фортечний (Кіровський) райони міста. Мета реформи - зробити суд більш зручним для населення, щоб кожен громадянин міг більш ефективно використовувати свої права на судовий захист. Оскільки Кіровоград не дуже велике місто, то особливих проблем з доїздом до судових приміщень городяни не матимуть.

Поки що не зрозуміло, чи залишатимуться суди у тих же приміщеннях. Нагадаємо, Ленінський суд знаходиться у приміщенні готелю "Україна", а Кіровський - на вулиці Габдрахманова. Вже багато років на вулиці Героїв України (колишня Героїв Сталінграда) у багатоповерхівці колишнього заводу "Друкмаш" (поруч з "Фуршетом") ремонтується спільне приміщення для судів. Імовірно, окружний суд розташовуватиметься саме там.

Проте, коли він почне функціонувати - ще невідомо. До цього потрібно перевести у цей суд теперішніх суддів або призначити нових. Також не зрозуміло, якою буде процедура переведення: на конкурсних засадах чи без конкурсу. В Указі, який підписав Президент, про це нічого не говориться.
"Згідно з Кодексом законів про працю, який в цій частині дублює закон України "Про судоустрій та статус суддів", у разі ліквідації суду суддя має погодитись влаштуватися на роботу у той суд, який йому буде запропоновано. А якщо не погодиться, то суддю мають звільнити. За цією логікою кожному з теперішніх суддів можуть запропонувати перевестися куди завгодно. Наприклад, в якийсь із судів обласних центрів України або у якийсь із районних судів", - припускає Олексій Мягкий.

Ще невідомо, чи скоротиться у новому окружному суді кількість суддів, адже їхня штатна чисельність не визначена. Навіть приблизних орієнтирів немає. Усіма організаційними питаннями займається Державна судова адміністрація України, яка не розкриває суддям своїх намірів.

"Одразу створити Окружний суд Кропивницького неможливо. Спочатку слід призначити виконуючого обов'язки голови суду, далі мають створити апарат суду, починаючи з технічних працівників, потім туди мають перевести суддів. Поки що нічого з цього переліку не зроблено. Відповідно до Кодексу законів про працю, Державна судова адміністрація мала заздалегідь попередити суддів та працівників апарату про істотну зміну умов праці, тобто за два місяці. Але про це ніхто нікого не попереджав. Тобто не відомо, якою буде доля більше 60 працівників апарату Ленінського районного суду", - зазначає суддя-спікер.
 
Судочинство стане швидшим
Які ж переваги очікуються внаслідок укрупнення судів у межах міста? Олексій Мягкий пояснює, що на території обласного центру є багато різних слідчих органів. Зокрема, їх має управління національної поліції в області, міськвідділ нацполіції, податкова служба. Слідчі органи прокуратури ліквідовані, створюється Державне бюро розслідувань. Всі ці органи зареєстровані на території Подільського району Кіровограда. І всі процедурні питання, які пов'язані зі слідчими органами (обшуки, дозволи на затримання, застосування запобіжних заходів щодо підозрюваних), вирішуються Ленінським районним судом. Внаслідок великого навантаження на 11 працюючих суддів, 9 з яких мають повноваження, вони не встигають вирішувати ці питання у нормативні строки. Скажімо, двом слідчим суддям разом з їхніми помічниками та секретарями іноді доводиться перебувати на роботі до 10-11 години вечора, також працювати у вихідні дні. Разом з ними в суді перебувають слідчі, прокурори, підозрювані, свідки та потерпілі особи. Так не повинно бути. Велике навантаження фіксує статистика: протягом першого півріччя минулого року один суддя Кіровограда в середньому розглянув 548 судових справ.

Якщо в об'єднаному окружному суді буде більша чисельність суддів (наприклад, 32 із врахуванням теперішньої кількості суддів Кіровського районного суду), то слідчими суддями можна буде обрати, наприклад, п'ятьох осіб. І це прискорить вирішення процедурних питань.

"Більша кількість суддів полегшить розгляд колегіальних кримінальних проваджень, які розглядаються у складі трьох суддів. Зараз у Ленінському районному суді є лише три судді, які мають право розглядати справи кримінальної спеціалізації. Це теж призводить до затягування розгляду справ. Більшість тяжких злочинів чомусь скоюють на території Подільського району, тож кримінальних проваджень досить багато. Збільшення кількості суддів дозволить швидше розглядати такі справи, за якими стоять долі підозрюваних. Навіть по цивільних справах люди дуже нервують через тривалий розгляд, чи то стосується поділу майна, чи розірвання шлюбу. Вже не кажучи про кримінал, коли вирішується питання, чи дійсно винна у злочині людина. Прискорення розгляду судових справ відповідає інтересам людей", - пояснює Олексій Мягкий.

Зараз, наприклад, у Ленінському районному суді м. Кіровограда, розгляд 18% усіх справ кримінального судочинства триває більше року. 15% справ цивільного судочинства також розглядають понад рік. У результаті здійснення реформи термін розгляду судових справ має скоротитися. Але наскільки відчутним буде таке скорочення, ще не відомо.
 
Чи вдасться зекономити бюджетні кошти?
Водночас суддівська спільнота України, яка працює у районах, дуже стурбована тим, що утворення районних окружних судів зашкодить процесу здійснення судочинства.

Наприклад, при реорганізації районних судів у Вільшанському, Голованіському та Новоархангельському районах з утворенням Голованіського окружного суду у смт. Голованівськ, то особам, які живуть в інших районах, буде важко добиратися на судові засідання. Доїжджати до суду їм доведеться з пересадкою, як мінімум, двома автобусами. Слід врахувати, що на суд слід зібрати багатьох осіб: суддю, прокурора, захисника, потерпілого, звинуваченого, свідків. За відсутності нормального транспортного сполучення у районах можуть виникнути значні затримки з розглядом справ.

Якщо хтось з учасників судового процесу буде відсутній, суд мусить відкласти розгляд справи. В результаті надмірно витрачатимуться бюджетні кошти, адже,
за загальноукраїнськими статистичними даними, кожна хвилина роботи суду обходиться платникам податків у 2 тис. грн. В цю суму входить не лише розмір суддівської зарплати, а й витрати на утримання судового апарату та судових приміщень.

"Це суперечить меті здійснення судової реформи. Адже основна мета - зекономити бюджетні кошти, підвищити ефективність використання робочого часу суддями та зробити судові розгляди більш зручними для населення. Але суддям зараз не зрозуміло, за рахунок чого ж будуть економитись кошти. Ніяких математичних розрахунків обґрунтування доцільності проведення територіальної судової реформи ми досі не бачили. В Україні не здійснювали й ніяких пілотних проектів, щоб перевірити ефективність реформи, тобто держава ще не має практики її застосування", - пояснює Олексій Мягкий.

До речі, зарплата судді місцевого загального суду зараз складає десять прожиткових мінімумів, тобто 17000 грн, мінус 20% податків. Існує також доплата за вислугу років: за роботу більше 5 років - 10%, більше 10 років - 20%, більше 15 років - 30%. Реформа передбачає поступове підвищення середньої винагороди суддям. Вважається, що низька оплата їхньої праці сприяє низькій ефективності розгляду справ та породжує суддівську корупцію.

Суди вже ліквідовані та реорганізовані, проте конкретних термінів поетапного здійснення територіальної реформи не визначено. Ідеї реформи раціональні, однак слід правильно та коректно їх реалізувати. Помилковими рішеннями можна нівелювати усі благі наміри, вважає Олексій Мягкий.
"Указ Президента "Про ліквідацію та утворення місцевих судів" ще не набрав чинності, тому чимало організаційних питань не відпрацьовані, в тому числі не затверджений штатний розклад Окружного суду обласного центру. У довгостроковій перспективі Окружний суд міста буде розташовуватися в одному приміщенні, а поки що судові справи реєструватимуть у районних судах. Тому про якусь конкретику говорити зарано", - повідомила начальник відділу організації забезпечення діяльності судів територіального управління Державної судової адміністрації України в Кіровоградській області Маргарита Криворотенко.

Водночас чиновниця запевнила, що під час створення окружних судів у районах судові приміщення приєднуваних райцентрів не ліквідують, відтак селянам не стане складніше добиратися до суду. А як воно буде насправді, покаже час.

Поки що кіровоградці звертатимуться до судових органів міста за тими ж адресами і не відчують наслідків територіальної судової реформи. Принаймні ніякого погіршення якості судових послуг не передбачається. Натомість очікується, що судочинство міста стане швидшим, якіснішим і більш справедливим.
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ
ОЛЕНА КАРПЕНКО
фотокореспондент: ОЛЕНА КАРПЕНКО