Монетизація пільгового проїзду: Чого бояться кіровоградські пенсіонери

30.05.2018 17:26
image

Нещодавно у міськраді обговорювали питання щодо монетизації пільгового проїзду в громадському транспорті обласного центру. Воно обумовлене постановою Кабміну №197, де йдеться про чіткі обмеження пільгових категорій та кількості поїздок у комунальному транспорті. Така новина обурила пенсіонерів, які є активними представниками громадськості. Вони вивчили питання, розробили пропозиції і звернулися до редакції медіапорталу DOZOR, аби бути почутими.

За словами громадського активіста Сергія Куби, закон, прийнятий в 2016 році, передбачає можливість переведення будь-яких пільг  в монетизовану форму. Цього року постанова №197, прийнята Кабміном, передбачає пільги для досить звуженого переліку категорій громадян. Зокрема, у постанові зовсім не передбачені пільги для пенсіонерів за віком.

"На сьогодні пенсіонери мають право на пільговий проїзд. Є постанова Кабміну №354 від 1993 року, яка передбачає безкоштовний проїзд у всіх видах транспорту за винятком таксі та метро. До моменту постанови щодо монетизації пенсіонери за віком мали право на пільговий проїзд, а після впровадження, виходить, що не будуть. Це викличе шквал обурень з боку людей. Торік  міська рада вирішила, що пенсіонери матимуть змогу користуватися пільгами лише у великих автобусах, комунальних, хоча вони мають право на такий проїзд і в маршрутках", - констатує Куба.

Активіст стверджує, що впровадження монетизації призведе до сумних наслідків для однієї з найвразливіших верств населення – пенсіонерів, оскільки розмір пенсії не дозволить вільно користуватися громадським транспортом.

"Мешканці райцентрів, селищ, сьогодні мають право проїзду у приміському транспорті. Після введення у дію монетизації, вони фактично втратять можливість їздити, навіть ті, хто потрапляє до переліку пільгових категорій, згідно з постановою. Тому що у вартість компенсації, яку дають, включають середній тариф по місту та ще й в комунальному транспорті, де тариф становить 2,50. У місяць надаватимуть близько 97 гривень, а на скільки поїздок вистачить цих коштів, якщо їздити з райцентру до обласного центру, наприклад? Ми матимемо неадекватний розмір компенсації, оскільки у маршрутках тариф значно вищий", – стверджує Сергій Куба.

За словами пенсіонера, колізія заклечається в тому, що одночасно діятиме два нормативні акти – постанова №354 від 1993, яким пенсіонери за віком матимуть право на безкоштовний проїзд, а також постанова №197 про монетизацію. І люди матимуть право опиратися при поїздці на будь-який з цих документів.

«Ідеальним варіантом має бути введення на транспортних засобах електронно-касових апаратів, через які за допомогою електронних карток проїзд пільговиків буде оплачуватися незалежно від місця їх проїзду, а гроші на цих картках поповнюватимуться за рахунок місцевих бюджетів від кількості постійного проживання в залежності від кількості поїздок»,  - зазначає активіст.

Як пояснив у коментарі медіапорталу DOZOR начальник міського управління розвитку транспорту Олександр Вергун, говорити про впровадження монетизації ще зарано.

"На питання, як охопити монетизацією пенсіонерів за віком ніхто не надасть відповіді, оскільки враховуються можливості міського бюджету.  У нас пенсіонерів за віком – близько 60 тисяч осіб, а тих категорій, які визначені постановою Кабміну – 20 тисяч. На ці 20 тисяч осіб на рік при тих розрахунках, які були зроблені два тижні тому при діючих тарифах, треба 40 мільйонів гривень  на рік на 10 категорій. Якщо ми додамо пенсіонерів  за віком, то сума дійде до 100 мільйонів гривень. Тому питання на сьогоднішній день відкрите щодо додавання в перелік пенсіонерів за віком і щодо доцільності провадження монетизації взагалі. Рішення не виноситься на розгляд міськради, воно проходить обговорення на всіх депутатських комісіях. Вчора на транспортній та планово-бюджетній комісіях даний проект рішення не підтримали",  - каже посадовець.

Олександр Вергун говорить, що наразі фахівці управління спілкуються з іншими населеними пунктами. На сьогоднішній день з врахуванням зауважень пропозицій громадських організацій та громадян в українських містах монетизація не працює в повному обсязі. А в містах, де запроваджені електронні квитки, монетизація лише у планах.

Стосовно постанови №254 від 1993 року, за якою пенсіонери за віком мають право на безкоштовний проїзд попри впровадження монетизації, Олександр Вергун посилається на другий пункт постанови, за яким міністерство   фінансів  під  час  уточнення  показників державного бюджету на кожний рік має передбачати витрати,  пов'язані з безплатним проїздом пенсіонерів за віком. Держава ж не виділяє кошти на перевезення таких пасажирів вже кілька років.  

"Якби пенсіонерів за віком було 10,15,20 тисяч, то питання не стояло б так гостро. Ідеальний варіант – впровадження системи "Електронний квиток", а потім монетизації. Таким чином ми відійдемо від готівки, побачимо реальну кількість перевезених пасажирів, дохід кожного перевізника. Перехід на безготівкову форму оплати – це також і безпека перевезень, тому що сьогодні водій – це і кондуктор, але так не має бути. Запровадження системи "Електронний квиток" планується запустити цього року. Для цього куплять електронні валідатори для комунального транспорту, який коштує від 500 до 1300 євро. А з приватними перевізниками будуть проводити переговори", - стверджує Вергун.

Підсумовуючи начальник управління зазначає, що враховуючи негативні результати розгляду питання щодо монетизації транспортною та фінансовою комісією, ймовірно, монетизація не буде впроваджена з 1 липня. Тож пенсіонери за віком матимуть змогу користуватися безкоштовно комунальним транспортом… поки що.

Переглядiв: 1027