×
 
 
«Зіркове ралі» в Кіровограді:
«Ударим автопробегом по бездорожью и разгильдяйству!»
Цього року Кіровоград став однією з точок маршруту українського «Зіркового ралі» - чотириденного автопробігу на ретро-автомобілях. «Зіркове ралі» - це не парад ретро-техніки (до участі допускалися автомобілі старші 30 років в оригінальній комплектації) і не гонка у прямому розумінні. Адже учасники виїжджають з різних точок, рухаються різними маршрутами і повинні доїхати до пункту призначення не якомога швидше, а хвилина в хвилину – за приїзд раніше, як і за запізнення, знімаються бали. Тож центральні вулиці Кіровограда (а ралі зупинилося на площі перед міськвиконкомом) з однобічним рухом стали для учасників додатковим випробуванням. Цьогоріч ралі присвятили 85-річчю виходу в світ роману, який є біблією ретро- автомобілістів. Якого саме, ви, мабуть, вже здогадалися.
 
«Чем меньше город, тем длиннее приветственные речи»
У наше місто поціновувачі ретро-автомобілів заїхали на запрошення власника галереї «Єлисаветград» Миколи Цуканова та в пам'ять про автомобільне ралі 1914 року. Тоді ралі проходило по маршруту Одеса-Кишинів, а Єлисаветград був одним з проміжних фінішів на маршруті.

Мабуть, про це ралі згадував письменник Віктор Шкловський: «Стоял Елисаветград среди пшеничных полей, у затоптанных и заваленных отбросами базара верховьев реки Ингул. Степь там так широка вокруг, что я в XX веке, лет тридцать тому назад, сам видел, как в ней заблудилась колонна международного автопробега».

Сьогодні, звичайно, ніхто не заблукав. Навпаки. Організатор «Зіркового ралі» харків'янин Дмитро Григор'єв сказав, що тепер Кіровоград завжди включатимуть у маршрут для всіх учасників (цього разу до нас заїхали тільки три екіпажа, які їхали зі сходу). І пояснив: дуже вже дорогі хороші, приємно їхати. Сам Дмитро зміг наздогнати те, що втратив у Дніпропетровській області.

За словами Дмитра Григор'єва, саме перше ралі 1914 року надихнуло любителів ретро-техніки на проведення першого «Зіркового ралі» торік. Звичайно, доїхати з пункту «А» у пункт «Б» на сучасних автомобілях було б простіше. Але якщо наші предки могли, то чому ми не зможемо?

Учасники ралі виїхали в різний час з Луцька, Ужгорода, Сум, Чернігова, Львова, Києва, Івано-Франківська, Харкова, Дніпра, щоб за кілька днів одночасно з'їхатися в Одесі. Їдуть командами по троє: пілот, штурман та помічник, який відповідає за їжу, напої, телефон і т.п. До старту жодна команда свого маршруту не знає. Тож про бронювання готелів зі стоянками і т.п. речі турбуються організатори.


 
 
 
Автомобиль – не роскошь, а средство передвижения»
Усі машини, які беруть участь у «Зірковому ралі», мають заводську комплектацію, апгрейдити їх зовні можна, у середині – ні. Більше того: під час ралі машини не можна ремонтувати. В точці виїзду капот опечатують. Але на одному з проміжних фінішів усі учасники мають дев'яносто хвилин, щоб зазирнути під капот.

Більшість учасників ралі «в миру» їздять на інших сучасних машинах, а ці купують спеціально для ралі та виставок. Хоча якщо «Волга» 1960 року, на який приїхав Ігор Лащенко з Дніпра, дійсно виглядає екзотично, то «Мерседес» 1980 року, на якому їздить Дмитро Григор'єв, сьогодні раритетним не виглядає – це просто стара машина.
 
 
 
«Але це сьогодні! – каже володар «Волги» 1984 року сумчанин Олексій Сахно. – Пройде років десять і такі машини можна буде тільки в музеях побачити».

До речі, Олексій єдиний, хто сказав, що їздить на своїй «Волзі» не тільки на ралі, а й в житті. Зовсім молодий хлопець, він купив цю машину шість років тому, просто щоб їздити. А вже вона привела його в рух ретро-автомобілістів.

Слід сказати, що чимало кіровоградців, які прийшли зустрічати «Зіркове ралі» на площу перед міськвиконкомом, були спочатку розчаровані. Три автомобілі, тільки один з яких може з повним правом називатися «ретро», - це якось не те, чого чекали від заходу з такою помпезною назвою. Але учасники ралі розповідали про свою подорож з таким щирим захопленням!

«Легко проїхати 1000 км на новій сучасній машині, на таких машинах - набагато важче, особливо у спеку, - каже Дмитро Григор'єв. – Для нас це можливість цікаво провести відпустку, поспілкуватися з однодумцями. У нас є бали, є переможці, призи. Але… Це все неважливо. «Зіркове ралі» - це перш за все з'їзд однодумців».

Ралі на ретро-автомобілях проводиться тільки вдруге. Учасників з нашої області в цьому році не було. Проте кілька кіровоградських автомобілістів прийшли на площу не заради простої цікавості, вони розпитували, що треба зробити, щоб взяти участь у ралі, який початковий внесок, у скільки обходиться така мандрівка і т.п.

«Зіркове ралі – 2017» вже фінішувало в Одесі. Будемо чекати «Зіркове ралі – 2018», коли до нас приїдуть більше учасників, а, можливо, в ралі візьме участь і хтось з кіровоградців.
 
 
 
 
 
 
Фото Гліба Цуканова
ОЛЬГА  СТЕПАНОВА
журналіст: ОЛЬГА СТЕПАНОВА