×
 
 
АНАЛІТИКА


Автобуси
VS тролейбуси:
Чи варто радіти новій покупці для міста?


 
Звістки про перспективи поліпшення транспортного сполучення в Кіровограді завжди радують. Тому повідомлення про завершення процедури придбання 20 автобусів за системою електронних закупівель ProZorro порадувало багатьох городян. Втім, у кожного рішення завжди є плюси та мінуси. Ми спробували розібратися, чи справді придбання автобусів можна вважати маленькою перемогою влади.
Як відомо, аукціон на придбання 20 великогабаритних автобусів МАЗ 103486 для комунального підприємства «Електротранс» відбувся 15 травня. До аукцiону було допущено двох учасників - ТОВ "Торговий Дiм "ЛIТАН" i ТОВ "УкрЄвроМАЗ". В ході торгів «Лiтан» запропонував нижчу пропозицію - 69 млн 579 тис. 900 грн i виграв тендер. Зараз це підприємство очікує рішення про укладання договору. Дніпропетровський «Лiтан» пропонує автобуси на 98 місць, 24 з яких - для сидіння. Автобуси мають три двері, відкидний трап для інвалідного візка й місце для нього, розташоване на середній площадці. Двигун автобуса дизельний, чотирьохтактний потужністю 240 кВт.

Логіка влади

Управління розвитку транспорту та зв'язку міськради вже підготувало пропозиції щодо маршрутів, на яких будуть курсувати нові автобуси.
"При визначенні маршрутів ми в першу чергу враховували звернення городян з пропозиціями щодо покращення якості перевезень. Це переважно віддалені мікрорайони міста, звідки надходить найбільше скарг. Особливо багато скаржились на роботу громадського транспорту у ранковий та вечірній час. Тому автобуси працюватимуть на маршрутах повний робочий день (з 6.00 до 23.00), що дозволить створити у місті повноцінне конкурентне середовище у сфері пасажирських перевезень та підвищить якість транспортних послуг"

Олександр Вергун
начальник управління транспорту міськради
©AUTOsite.com.ua
Нові автобуси планується пустити на маршрути №116 (Aрнaутове - Єгорова) – 2 одиниці, №104а (Критий Ринок – площа Богдана Хмельницького) – 2 од., №103 (Урицького-Кільцева) – 2 од., №118 (Велика Балка –Центральний ринок) – 2 од., №111-Б (Стaрa Бaлaшівкa – Райцентр - Стара Балашівка) – 3 од., №274 (селище Нове-площа Богдана Хмельницького) – 5 од.

Пропозиції громадськості проігнорували

Під час дороговартісних закупівель завжди треба враховувати що потрібніше для міста. Влада вирішила, що автобуси зараз більше потрібні, хоча існували пропозиції щодо придбання тролейбусів разом з прокладанням нових ліній до селищ Нового, Молодіжного та в район телевежі. Переваг тролейбусів багато. Для не дуже платоспроможних кіровоградців основною перевагою є дешевизна тролейбусного транспорту. Звісно, жителі віддалених мікрорайонів хотіли б їздити за 2,50 грн, а не за 4,50 грн.

Слід нагадати, що постійна депутатська комісія міськради з питань промисловості, транспорту, зв'язку, торгівлі, сфери послуг рекомендувала управлінню транспорту зробити економічний розрахунок вартості прокладення 8 км тролейбусної лінії від Кіровограда до селища Нового (протокол №15 від 23.03.17). Але управління цього не зробило. Натомість влада вирішила пустити на маршрут №274 п'ять додаткових нових автобусів. Не виключено, що перевізники, які здійснюють там перевезення, чинили певний тиск на рішення управлінців, оскільки їм треба відбити витрати на придбані "Неоплани". На жаль, економіко-технічного обґрунтування з порівнянням ефективності використання автобусного і тролейбусного транспорту також не було зроблено. А це наштовхує на думки про наявність імовірного конфлікту інтересів управлінців.
"Для 8 км лінії до селища Нового потрібно 10 тролейбусів. Один тролейбус коштує 3,5 млн грн, множимо 10 і маємо 35 мільйонів. Термін амортизації цих машин до зносу - 15 років. З огляду на пасажиропотік 3 млн на рік та прийнятну плату за наданий кредит вартість квитка зросте на 1 грн. Зважимо на те, що 274-й маршрут має окуповуватися не сам, а разом з іншими маршрутами комунального підприємства. Водночас кількість тролейбусів на ньому становитиме третину від кількості усіх машин "Електротрансу". Тому 1 грн ділимо на 3 і маємо зростання вартості квитка лише на 30 коп. Хіба це дорого? До того ж тролейбус фактично прослужить 20 років, та й пасажирів у Нове більше їздитиме, коли вартість квитка буде низькою," - пояснює інженер Костянтин Вербецький, який подав електронну петицію щодо цього проекту.
До речі, за даними управління розвитку транспорту та зв'язку, цього року вдвічі більше городян стали користуватися тролейбусами. Завдяки зростанню кількості платних пасажирів КП "Електротранс" вдалося наполовину збільшити денну виручку.
Що для бюджету дешевше

Зараз один кіловат дизельної тяги автобусів коштує близько 5 грн, а кіловат електричної тяги тролейбусів - 2,5 грн. То зрозуміло, що використання тролейбусного транспорту буде удвічі дешевшим для бюджету. Слід пояснити, що сумарна вартість електроенергії складається з дорогої енергії виробленої на теплових електростанціях і значно дешевшої, виробленої на гідро- та атомних електростанціях. У перспективі влада матиме можливість укласти прямий договір на постачання дешевої електроенергії з ГЕС та АЕС. Тоді вартість одного кіловата електротяги становитиме не більше 1 грн. Це у п'ять разів дешевше за дизельну тягу!

Всупереч уявленню багатьох людей, тролейбусний транспорт не є збитковим. Навіть за наявності багатьох проблем за перший рік роботи "Електротранс", здійснивши перевезення 10 млн пасажирів на рік, одержав прибуток 370 тис. грн. Не дуже значний, але все ж таки. Якщо ж прокласти нові тролейбусні лінії до селища Нового, Гірничого, на Балашівку, придбавши додаткові тролейбуси, то річний пасажиропотік збільшиться до 40 млн осіб. Відповідно зросте й прибуток підприємства. Жодних технічних проблем щодо прокладання ліній не існує, відсутнє лише бажання влади, вважають фахівці.

Також відомо, що у тролейбусах здійснюється набагато кращий облік перевезень платних пасажирів, оскільки у маршрутках не менше третини перевезень іде у тінь. Це ще одна перевага тролейбусного транспорту. До того ж державні дотації на перевезення пільговиків у тролейбусах (за рахунок нижчої плати за проїзд) удвічі менші, ніж компенсації за пільговиків в автобусах. То чи думає міська влада про економію державних коштів?
Крім придбання автобусів, у перспективному плані розвитку КП "Електротранс" для забезпечення живлення 12,5 км нових тролейбусних ліній передбачено збудувати 4 тягові підстанції (вартість кожної з них 30 млн грн). З огляду на те, що теперішні 5 тягових підстанцій завантажені лише на 10%, виникають запитання щодо доцільності витрачання додаткових 120 млн грн. Для фінансування усіх витрат планується залучити 282,5 млн грн кредитів Європейського банку реконструкції і розвитку. Зауважимо, позичені гроші рано чи пізно доведеться повертати. Але без ефективного використання коштів назбирати потрібні суми (навіть з фінансовою допомогою міськради) підприємству навряд чи вдасться. Не виключено, що через кілька років внаслідок не дуже продуманих інвестицій "Електротранс" збанкрутує. Для порятунку підприємства міськраді доведеться передавати його в оренду якомусь приватному "рятівнику". Колишні керівники міськради вже діяли подібним чином - цей шлях перевірений досвідом. Тоді придбаний за бюджетні кошти транспорт дістанеться орендарю…

Звичайно, автобуси і маршрутки також потрібні, у місті їм роботи вистачить. Просто плата за проїзд в них буде кусатися, бо завжди буде майже удвічі більшою. На тих маршрутах, де тролейбус після економічного обґрунтування буде невигідний з прицілом на кілька десятків років, безумовно, має їздити автобус. Тому, з огляду на вищевикладені аргументи, зараз замість 20 автобусів для міста було б доцільно придбати, скажімо 5 автобусів, а решту коштів спрямувати на розвиток електротранспорту. Наприклад, усі тролейбусні лінії, прокладені майже 50 років тому, можна було б оновити за 20 млн грн.
Переглядiв: 5201
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ
ОЛЕНА КАРПЕНКО
фотокореспондент: ОЛЕНА КАРПЕНКО