×
 
 
аналітика
Чи встигнуть в Кіровограді загасити пожежу,
або Що заважає роботі рятувальників
На жаль, люди поки що не навчилися передбачати надзвичайні ситуації. Пожежа, стихійне лихо чи інша біда завжди трапляються зненацька. Кожна хвилина, втрачена при ліквідації аварії на небезпечному об'єкті або пожежі, може призвести до збільшення людських жертв та руйнацій. Тому підрозділи ДСНС мають бути дуже мобільними. Та чи надійде допомога вчасно? Аби з'ясувати мобільні спроможності служби, DOZOR зустрівся із заступником начальника управління ДСНС України в Кіровоградській області з реагування на надзвичайні ситуації полковником служби цивільного захисту Максимом Крутінем.
У цілому Кіровоград та Кіровоградський район обслуговують шість державних пожежно-рятувальних підрозділів. На цілодобовому чергуванні перебувають 60 чоловік особового складу і 13 одиниць техніки. Звісно, без труднощів не обходиться. Зокрема, давно існує проблема вчасного приїзду машин на місце пожежі. Не всій техніці вдається приїхати на пожежу через 10 хвилин після надходження повідомлення. Насамперед, це залежить від відстані пожежної частини до палаючого об'єкту. А за 15-20 хвилин трикімнатна квартира встигає практично повністю вигоріти.
"Існують державні будівельні норми доїзду до об'єктів. Також є постанова Кабміну 2013 № 870 року щодо порядку створення державних пожежно-рятувальних підрозділів. Під час проектування забудови населених пунктів вона передбачає створення пожежних підрозділів з радіусом обслуговування житлових будинків 3 км, а промислових об'єктів 2 - 4 км. Нормативний час прибуття на відстань 3 км становить 10 хв. Але в Кіровограді радіус обслуговування найвіддаленіших об'єктів набагато більший, оскільки лише 6 підрозділів обслуговують місто та район. Ця проблема досі існує, тому що ми не створюємо нові підрозділи. Ми державна установа і фінансування іде виключно на утримання наявних підрозділів. Зараз розроблена концепція реформування нашої служби до 2020 року. Відповідно до неї, буде створюватися місцева пожежна охорона", - говорить Крутінь.

 
заступник начальника управління ДСНС в області Максим Крутінь
На пожежу завжди виїжджають по два автомобілі. Якщо ж в одному районі одночасно трапляється дві пожежі, то на ліквідацію іншої пожежі виїдуть підрозділи з іншого району. Увесь обласний центр разом з Кіровоградським районом поділені на 6 зон обслуговування. Згідно з розкладом виїздів, якщо з великою пожежею не впорається один підрозділ, то на допомогу йому приходить інший. У кожному пожежному підрозділі одна машина знаходиться на бойовому чергуванні (у деяких підрозділах - дві), а один автомобіль - у резерві. Якщо загасити пожежу складно, то протягом години залучається резервний автомобіль з особовим складом. На пожежі об'єктів, де працюють багато людей, залучається весь наявний кіровоградський гарнізон. Загалом в обласному центрі створено 4 караули особового складу по 60 чоловік, які перебувають на бойовому чергуванні. Тобто штатна кількість усього гарнізону - 240 чоловік.

Після надходження повідомлення про пожежу на лінію «101» найближчий до неї підрозділ виїжджає за ворота частини протягом однієї хвилини. Якщо в Кіровограді трапиться велика складна пожежа, то на неї протягом хвилини з шести пожежних підрозділів може виїхати 60 чоловік на 13 пожежних машинах. А на затяжну пожежу протягом години можуть додатково залучити ще 60 чоловік та 13 одиниць техніки. Тобто її вже гаситимуть 120 чоловік та 26 пожежних машин. Якщо протягом трьох годин пожежу загасити не вдається, то особовий склад, який приборкує вогонь, міняють на свіжий. Тим часом стомлені пожежники відпочивають.
 
 
Переважну кількість пожеж гасять водою. Проте дві третини гідрантів - несправні. Ситуація з водозабезпеченням критична.
 
Як гасити пожежу без води?

Під час спілкування з Максимом Крутінем з'ясувалося, що проблеми також є з протипожежним водопостачанням. Він розповів, що легкі звичайні пожежі гасять водою, а об'єкти, де є легкозаймисті речовини або синтетичні матеріали, гасять піною. Для цього існує автомобіль порошкового гасіння. Проте переважну кількість пожеж гасять водою. Наявна пожежна техніка в основному обладнана на базі автомобіля ЗІЛ. Цей автомобіль бере з собою 2400 л води. Оскільки один пожежний ствол витрачає воду зі швидкістю 3,5 - 3,7 л за секунду, то одна пожежна машина витратить свій запас води за 10-11 хвилин. Потім цю машину потрібно знову заправляти водою від найближчого джерела, які можуть знаходитись на відстані 2- 3 км від пожежі.

"Для того, щоб вода подавалася безперебійно, автомобіль мають під'єднати до протипожежного гідратна водогінної мережі міста або до якогось водоймища. Усі протипожежні гідранти Кіровограда перебувають на балансі ОКВП "Дніпро-Кіровоград". Але із 759 гідрантів несправні 480, тобто дві третини. Частина їх не працює, а на частину поклали асфальт під час ремонту доріг. Отже, ситуація з водозабезпеченням критична. Це ускладнює гасіння пожеж. Ремонт системи протипожежного водопостачання належить до повноважень місцевої влади. Якщо у "Дніпро-Кіровоград" на це бракує коштів, то про протипожежну безпеку житлових будинків має подбати влада, виділяючи відповідні кошти з бюджету міста. Щоб розв'язати проблему, ми виносили її на рівень відповідних обласних та міських комісій. Керівництво міста обіцяє допомогти, але поки що це питання не вирішується", - констатує Максим Крутінь.
Час прибуття пожежних підрозділів також залежить від нормального проїзду до місця пожежі. По-перше, цьому заважає поганий стан доріг у місті. По-друге, проблема з неправильним паркуванням автомобілів. Через припарковані машини габаритна пожежна техніка часто не може під'їхати до палаючого об'єкту на належну відстань, особливо у вечірній час. Наприклад, у 101-му мікрорайоні багато машин паркується на подвір'ях будинків, внаслідок цього неможливо розгорнути автодрабини для рятування людей з 4-го, 5-го поверхів. Іноді пожежникам буквально на руках доводиться виносити чийсь автомобіль, щоб забезпечити можливість під'їзду.

"Марнувати не можна жодної хвилини. А поки знайдеш власника машини, люди можуть задихнутися. Тож впорядкування паркування машин, в тому числі на проїжджих частинах вулиць, є одним з головних чинників вчасного прибуття рятувальних підрозділів. Наприклад, на вулиці Чорновола машини паркуються з обох боків, тому пожежна техніка там проїхати не може. Міська влада має визначити певні місця для паркування легкових автомобілів, щоб вони не заважали проїзду пожежної техніки", - каже полковник Крутінь.
Пожежна техніка потребує заміни

Матеріально-технічне забезпечення підрозділів ДСНС два роки тому було плачевним. Кошти виділялися лише на зарплату працівникам та розрахунки за комунальні послуги. Але протягом останнього часу ця ситуація змінюється на краще. Цим питанням опікуються центральні органи державної влади, зокрема РНБО. Особовому складу суттєво збільшили зарплату. Якщо два роки тому рядовий боєць одержував близько 2000 грн, то зараз - не менше 5000 грн. Повністю вирішено питання із забезпеченням пально-мастильними матеріалами. Поступово вирішується питання щодо оновлення техніки.

"Не секрет, що 80% наявних пожежних машини перевищили свій моторесурс - 25 років. Звісно, ставлячи техніку на бойове чергування, ми підтримуємо її на належному рівні. Але ця техніка вже давно застаріла. Держава частково виділяє кошти на придбання нової техніки. Так, в минулому році кіровоградський гарнізон отримав один пожежний автомобіль на базі МАНа. Нинішнього року ми вже одержали нові 4 автомобілі на базі МАЗа. До кінця року планується постачання ще кількох нових машин. А особовий склад поступово забезпечуються новим бойовим спецодягом. Торік за рахунок коштів державного та обласного бюджетів нам вдалося закупити ще 157 комплектів нового бойового одягу. Тепер кіровоградський гарнізон повністю забезпечений новим спецодягом. Обласна рада також допомогла придбати близько 15 тонн піноутворювача. Для Кіровограда цієї кількості вистачить на півроку", - говорить Максим Крутінь.
Висока бойова готовність

"Ми отримали дуже хорошу пожежну машину на базі німецького автомобіля МАН. Він набагато швидший, ніж техніка на базі ЗІЛ, та й може брати запасів води на 1,5 тонни більше. Машина перевозить 7 чоловік особового складу. Технічні особливості цього автомобіля дозволяють приїхати на пожежу навіть швидше, ніж може доїхати розташована ближче до об'єктів стара техніка. Дизельний двигун цього автомобіля вдвічі економніший, ніж бензиновий двигун ЗІЛ. Для порівняння - на 100 км пробігу машини витрачають 50 л бензину і 25 л солярки відповідно", - каже начальник першої державної пожежно-рятувальної частини Кіровограда Дмитро Береда.

Особовий склад цього підрозділу продемонстрував? наскільки швидко виїжджають пожежні машини за ворота депо після надходження сигналу тривоги. Все відбувалося блискавично. Норматив на збори становить 45 сек., але хлопцям вдалося зібратися менше, ніж за 30 сек. Отже, певні проблеми з технікою компенсуються високою майстерністю особового складу.

"Представники Норвегії під час перебування у нас були в захваті, коли побачили, як швидко збираються на пожежу наші хлопці за сигналом «Тривога» та наскільки віддаються справі, якою займаються", - додає речник управління ДСНС в області підполковник служби цивільного захисту Вікторія Крохмалюк.

Коли караул заступає на бойове чергування, то це не означає, що бійці відпочивають. З 9.00 до 13.00 тривають теоретичні і практичні заняття із вдосконалення майстерності. У підвальних приміщеннях відпрацьовуються нормативи зі швидкості подачі пожежних стволів. А на свіжому повітрі проводяться заняття в пожежних масках. Тобто швидкість і чіткість дій досягається постійними тренуваннями. Спати вдень пожежникам ніколи. Коли немає викликів, у приміщеннях для відпочинку вони сплять лише з 23.00 вечора до 6.00 ранку. При цьому ніколи не спить черговий по караулу, який перебуває в гаражі та приймає виклики.

 
речник управління ДСНС в області Вікторія Крохмалюк
Інші рятувальні роботи

Рятувальні роботи у Кіровограді здійснює аварійно-рятувальний загін спецпризначення, розташований по вул. Шевченка, 3 (колишній Будинок офіцерів). Цей загін обслуговує усю область. На бойовому чергуванні знаходиться рятувальне відділення з автомобілем, який забезпечений сучасним обладнанням європейського зразка на всі види рятувальних робіт. Особовий склад цього підрозділу навчений реагувати на ДТП, хімічні аварії, розлив ртуті тощо. Водночас нові автомобілі, які отримали пожежники, частково забезпечені аварійно-рятувальним обладнанням. Там є бензорізи, міні-електростанції, гідравлічні інструменти. Тобто, крім гасіння пожеж, кожен боєць повинен володіти навичками виконання будь-яких рятувальних робіт.

На базі згаданого загону на Новомиколаївському пляжі також діє водолазне рятувальне відділення з 8-ми водолазів, які у разі потреби проводять пошукові роботи під водою. Прикметно, що водолазній групі заборонено працювати у нічний час. Тож, якщо повідомлення про потопельника надійшло пізно увечері, його шукатимуть наступного дня, коли зійде сонце.
Сезонна проблематика

У літній період кількість пожеж в Кіровограді та області збільшується. Станом на початок липня протягом цього року в усій області сталося 1200 пожеж. А торік за цей же період їх було 756. Тобто через зростання пожеж в екосистемі (в основному, горить суха трава) загальна кількість пожеж помітно збільшилась, адже рівень вологості ґрунтів становить лише 27%.

"Через суху траву зараз встановлено найвищий - п'ятий - рівень пожежної небезпеки. Навкруг Кіровограда сухої трави теж вистачає. Від неї вогонь може перекинутись на якусь лісопосадку. У разі масштабних великих пожеж (коли вогнем охоплена площа близько 1000 га), з якими не справиться кіровоградський гарнізон, за рішенням голови служби можуть залучатися підрозділи з інших областей. Скажімо, з Черкаської, Миколаївської, Дніпропетровської областей. Також може залучатися пожежна авіація з міста Ніжина Чернігівської області. А за рішенням начальника управління ДСНС України в Кіровоградській області до гасіння пожеж у Кіровоградському районі можуть залучатися підрозділи з інших районів", - каже
Максим Крутінь.
Однією з проблемних зон Кіровограда є міське сміттєзвалище, де часто виникають пожежі. Особливо часто на дим зі сміттєзвалища скаржаться жителі Завадівки та Кущівки. Однак пожежники не завжди мають змогу гасити там пожежі.

"Територія сміттєзвалища - це окремий об
'єкт зі своєю пожежною технікою. Оскільки існує певна специфіка гасіння пожеж на сміттєзвалищі, то керівництво полігону найчастіше не допускає кіровоградські пожежні підрозділи до гасіння тамтешніх пожеж, адже має таке право. Там відбуваються процеси не горіння, а тління, яке сягає кількох десятків метрів в глибину. Проливання водою не припинить тління, тож зазвичай його ліквідовують спецтехнікою сміттєзвалища", - пояснює Вікторія Крохмалюк.

За статистикою, причиною пожеж найчастіше є людська недбалість. Тому пожежна безпека залежить від уважності людей та від належного виконання ними елементарних протипожежних правил.
Переглядiв: 3801
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ