×
 
 
ДТП через погані дороги:
Що робити і чи варто судитися
За офіційними даними, стан українських доріг стає причиною аварій в 10-15% випадків ДТП. Але ґрунтовні дослідження показують іншу статистику. Виходить, що найбільш впливовими чинниками, які провокують ДТП, є дефекти покриття доріг, іншими словами, ями та поганий стан узбіч. Саме це призводить до 80% дорожніх аварій. Смертність на наших дорогах залишається найбільшою серед усіх країн Європи. За даними департаменту медичної допомоги Міносвіти, протягом 2011 - 2016 років в Україні зареєстровано близько 170 тисяч ДТП з постраждалими особами. Серед них 26,5 тис. загинуло, 209 тис. було травмовано. Розрахунки ж Всесвітнього банку констатують, що втрати вітчизняної економіки від дорожнього травматизму щорічно сягають 4,5 млрд дол. США.

Розбити машину на наших жахливих дорогах дуже просто, а от домогтися відшкодування збитків від дорожників набагато складніше. За останні 4 роки в усій Україні до суду направлений лише один звинувачувальний акт щодо притягнення працівників дорожніх служб до відповідальності за ДТП. Генеральна прокуратура України повідомляє, що торік кількість ДТП через поганий стан доріг зросла, але у більшості випадків дорожнім службам вдається уникнути відповідальності. Протягом останніх років зросла й кількість ДТП, у яких люди гинуть та одержують тяжкі травми. Однак досі доволі рідко відстежується причинний зв'язок між смертями на дорогах та утриманням доріг у безпечному стані.
 
Смерть через вибоїну
 
За прикладами далеко ходити не треба. Жахливе ДТП на Миколаївщині, в якому через яму на дорозі загинула прокурор Кіровоградської облпрокуратури, молодший радник юстиції Тетяна Чеботарьова, сколихнуло всю країну. Аварія сталася вранці 22 липня на дорозі Кропивницький - Платонове, в Арбузинському районі Миколаївської області. Водій автомобіля Chery Tiggo їхав з Кіровограда у напрямку Первомайська.Колесо автомобіля потрапило у вибоїну на проїжджій частині, в результаті чого машина з'їхала у кювет і врізалася в дерево. В аварії загинула 41-річна жінка, отримали травми її чоловік - водій, дорослий пасажир і двоє дітей. З травмами різного ступеня тяжкості постраждалих доставили у Величківську лікарню на території Кіровоградської області.

Передчасна смерть забрала турботливу жінку, чудову матір, високопрофесійного фахівця. Її батьки, які живуть у Помічній, досі не можуть оговтатись від болю великої втрати. А тяжко травмований чоловік досі не ходить. Позов до суду щодо відшкодування збитків родичі померлої ще не подали. Але ще не пізно - для таких справ строк позовної давності становить 3 роки.

Смертельну аварію розслідує миколаївська поліція. Вона ще з'ясовує, наскільки винний у ДТП миколаївський облавтодор, який вчасно не відремонтував цю ділянку дороги. Також з'ясовується, чому на місці аварії були відсутні дорожні знаки попередження про небезпечний відрізок дороги та огорожа, яка могла б запобігти з'їжджанню машини в кювет і зіткненню з деревом.

У самому Кіровограді смертей внаслідок поганих доріг останнім часом не зареєстровано, але випадків ушкодження машин через вибоїни вистачає. Щоправда, далеко не всі постраждалі звертаються до поліції. Так, речник управління патрульної поліції в Кіровограді Наталя Тришина повідомила, що від початку року в місті зафіксовано 7 ДТП, які сталися внаслідок поганого стану шляхової мережі. В результаті до адміністративної відповідальності за утримання доріг у неналежному стані притягнуто 7 посадових осіб.

"Звісно, зареєстрована кількість ДТП, які сталися внаслідок поганого стану автомобільних доріг, не відображає реальну картину. Адже більшість водіїв, потрапляючи у подібні ДТП, не знають, як діяти, тому просто залишають аварійну ділянку і їдуть ремонтувати свій автомобіль самотужки. Наїзд на незакріплений люк, вибоїну, що спричинило ушкодження вашому авто - це також ДТП. Тож алгоритм дій, за деякими винятками, майже аналогічний класичним діям при ДТП за участі автомобілів. Водій має зупинитися, забезпечити безпеку руху, виставивши знаки аварійної зупинки, та викликати патрульну поліцію", - наголошує Тришина.

 
Поради досвідченого юриста
Як саме діяти після ДТП з вини дорожників детально розповів юрист авторитетного адвокатського об'єднання "Андрій Мягкий і партнери" Олександр Турчанов. Якщо через ями на дорогах ваша машина зазнала ушкоджень, він радить негайно подбати про збирання доказової бази. Добре, якщо в машині, крім родичів, сидять сторонні люди, які можуть підтвердити причину ДТП. Також варто записати прізвища і телефони усіх водіїв або перехожих, які стали випадковими свідками аварії, а потім скористатися їхніми свідченнями. Головне, щоб ці свідчення не суперечили одне одному. Додатковим доказом може бути запис відеореєстратора автомобіля. Гірше, якщо після ДТП потерпілий зняв ушкоджену машину біля ями на смартфон. Суд може залучити певні докази до справи, а може й не залучити. Але після ДТП про це краще не думати, намагаючись зафіксувати якомога більше.

Звісно, слід обов'язково викликати патрульну поліцію на місце пригоди. Патрульні складуть протокол, оглянувши місце події та опитавши свідків. Щоправда, не завжди поліція хоче їхати, коли машина зазнала незначних ушкоджень. Патрульні також не завжди вважають винним у ДТП поганий стан доріг. Мовляв, водій мав дотримуватися вказаної на дорожніх знаках швидкості та об'їжджати перешкоди, які трапляються на дорозі, тобто ями. Тому слід довести, що ситуація на дорозі не дозволила вам об'їхати яму. Варто наполягти, щоб патрульні взяли пояснення у представника дорожньої служби, відповідальної за утримання дороги. Це допоможе при складанні судового позову.
"Коли людина звертається до юриста, то, вивчивши обставини справи, їй мають повідомити орієнтовні строки розгляду справи, розмір судових та юридичних витрат і яку суму компенсації потерпілий може одержати. А також наскільки ймовірно виграти справу в суді. Річ у тім, що цивільні справи суд розглядає дуже довго, зазвичай не менше півроку. А враховуючи те, що звинувачуваний має право подавати апеляції на рішення суду, справа може затягнутися на кілька років. Мало виграти суд, слід також подумати про те, чи зможуть виконавчі органи стягнути з обвинувачуваного (структурного підрозділу органу місцевого самоврядування або його керівника) призначені судом суми грошової та моральної компенсації", - попереджає Олександр Турчанов.

Юрист спочатку повинен визначити, хто винний в обставинах ДТП. Тобто вивчити положення про функції органу, який має опікуватись станом доріг. Наприклад, управління ЖКГ міськради. І чи дозволяє це положення зробити обвинувачуваним таке управління. Оскільки якщо в жодному документі не записано, що якийсь орган мусить відповідати за стан доріг, то винного не знайдеш. А немає винного - нікому сплачувати компенсації. Юрист також має розглянути, яка судова практика існує в Україні щодо подібних справ, адже протягом останніх років у нашій судовій системі враховується рішення по судових прецедентах.

Якщо під час ДТП людина померла, то потрібно чітко визначити, хто подаватиме судовий позов та його зацікавленість у виплаті грошових компенсацій. Якщо це близький родич померлого, то проблем не виникає. Якщо це його друг (знайомий), слід належним чином обґрунтувати зацікавленість позивача. У разі смерті потерпілого або завдання тілесних ушкоджень відкривається кримінальне провадження. Коли завдані лише матеріальні збитки - справа буде цивільною. Якщо по кримінальному провадженню суд виносить рішення лише про виплату обвинувачуваним штрафу, який іде на користь держави, то він вже вважається судимою особою. Чи відстороняти таку особу від виконання посадових обов'язків, вирішує орган місцевого самоврядування.

На розгляд суду потерпілий має надати висновки експертів про розмір завданих збитків (Кіровоградського НДЕКЦ або приватних експертів). При цьому враховується рік випуску машини, її пробіг, терміни останнього ремонту та заміни ушкоджених частин.

Якщо завдано тілесні ушкодження, слід надати медичні висновки про строк втрати працездатності або набуття інвалідності. Усі медичні і технічні втрати потрібно фіксувати відповідними чеками, щоб підтвердити суму грошової компенсації. Слід знати, що добровільну матеріальну допомогу медичному закладу суд не вважає за витрати, які мають відшкодовуватися.

"Також варто підготуватися до того, що звинувачуваний орган буде доводити, що вжив усі необхідні заходи, а утримувати дороги в нормальному стані йому заважала недостатність виділених для цього коштів з місцевого або з державного бюджету. Тому під час судових засідань також слід розглядати, що робив звинувачуваний, аби збільшити належні суми для утримання доріг. Наприклад, чи подавав відповідні клопотання до місцевої влади. Якщо ні, то він проявив бездіяльність і має відповідати", - роз'яснює Турчанов.
У разі, якщо людина травмувалася, послизнувшись на неприбраній комунальниками кризі, алгоритм судового розгляду буде схожий. Так само по усіх інших справах, де обвинувачуваною стороною буде підрозділ влади або підприємство, яке опікується певним об'єктом. Наприклад, на людину чи машину впало старе дерево (стовп), або сталася аварія, яка призвела до руйнування житла чи людських жертв. В усіх цих випадках судовий розгляд буде тривалим і доволі витратним. Тож судитися є сенс лише тоді, коли сума відшкодування є значною, а її виплата має високу імовірність.
Переглядiв: 3042
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ
ОЛЕНА КАРПЕНКО
фотокореспондент: ОЛЕНА КАРПЕНКО