×
 
 
аналітика
"Люди мене оцінять": Підсумки другого року керівництва Райковича
24 листопада кіровоградський міський голова Андрій Райкович звітував про результати своєї роботи за другий рік перебування при владі. Звіт відбувся у міськраді в рамках телевізійного ток-шоу "Ми". Без перебільшення, це було справжнє шоу, більше схоже на передвиборчу агітацію, ніж на детальний аналіз того, що вдалося, а що не вдалося зробити меру. DOZOR зробив свій аналіз.
 
Андрій Павлович виступав повільно, часто повторюючи одні і ті ж загальні фрази, відтак розтягнув свою доповідь на годину. Ведучий шоу Дмитро Кобець запевнив присутніх, що доповідь була розрахована на 15 хвилин, відтак часу для відповідей на запитання залишилося мало. Було помітно, що учасників шоу підбирали заздалегідь, отож лояльні до мера голови квартальних комітетів та представники комунальних закладів майже усі запитання починали з подяк на адресу міського голови. Тому дійство не дуже відрізнялося від партійних зборів, які проходили у застійні радянські часи.

На початку шоу учасників трішки розважив ролик телевізійників. Принаймні в цьому ролику можна було почути, озвучені городянами міські проблеми. Зокрема люди справедливо скаржились на відсутність вуличного освітлення багатьох мікрорайонів, говорили про жахливий стан тротуарів, занедбаність Центрального скверу, гнилі маршрутки, в яких небезпечно їздити, та про недостатність спортивних майданчиків для молоді.

Оскільки інших варіантів не існувало, Райкович погодився з цією критикою і традиційно виправдався тим, що проблеми накопичувалися роками і їх одразу не вирішити. Водночас наголосив: головне те, що є план послідовних дій, який системно втілює його команда. Серед здобутків міський голова відзначив, що йому таки вдалося консолідувати депутатський корпус з 9-ти політичних сил і з допомогою депутатів ухвалити ряд важливих програм щодо розвитку ЖКГ, допомоги учасникам АТО та їхнім сім'ям, розвитку міської освіти.
 
Стратегія проїдання ресурсів
Мер справедливо відмітив, що без інвестицій та залучення іноземного капіталу неможливо зробити місто процвітаючим, однак не назвав жодного реального джерела надходження цих коштів. Нагадаємо, під час передвиборчої агітації Райкович обіцяв, що створить настільки сприятливий мікроклімат для інвесторів, що в Кіровограді з'являться нові підприємства з переробки сільгосппродукції. Зокрема, молокозавод, завод з виробництва продтоварів, лінії з виробництва хлібобулочних та кондитерських виробів. Тепер про можливість появи обіцяних підприємств навіть не згадується.

Натомість прикладами успішного інвестування у 2017 році влада вважає будівництво житлового будинку по вул. Генерала Жадова, будівництво котельні по вул. Комарова для 17-ї школи і трьох дитсадків, реставрацію будівлі школи №3 та будівництво водопроводу по вулицях Івана Богуна й Зеленогірський. Слід зауважити, що на реалізацію цих та інших проектів були витрачені не обіцяні Райковичем гроші європейських грантів, а кошти з міського бюджету, загалом 86,1 млн грн.

Безумовно, благоустрій, ремонт доріг, створення сучасних медичних закладів, житлове будівництво дуже важливі для міста. Але кошти, вкладені в ці проекти, в подальшому ніколи не наповнять міську казну. Подібне використання коштів фактично є проїданням фінансових ресурсів. А якби влада спромоглася залучити кошти у будівництво якогось промислового чи переробного підприємства, нехай з навіть з незначною часткою фінансування з міського бюджету, тоді через кілька років можна було б очікувати реального збільшення розміру міської скарбниці. Реального, а не того, що відбувається лише за рахунок інфляційних процесів. До того ж нові підприємства - це нові робочі місця. Якщо робочих місць буде більше, ніж шукачів роботи, то конкуренція за робочу силу змусить роботодавців підвищувати працівникам зарплату.

Навіть найбільший успіх команди Райковича, придбання 20 нових тролейбусів і 20 автобусів, теж можна вважати одним з прикладів проїдання ресурсів. Звісно, новий комунальний транспорт був потрібен, щоб скласти гідну конкуренцію приватним перевізникам та стимулювати їх до поліпшення якості перевезення пасажирів. Однак чим більше у місті збиткового комунального транспорту, тим більший тягар неефективних витрат ляже на весь міський бюджет. І міський голова свідомо іде на цей крок. Але такий досвідчений господарник, як Райкович, мусить знати, що витрачати не можна більше, ніж заробляти.

"Якщо ми надаємо безкоштовні послуги пільговикам, то хтось за це має платити. Нічого іншого не існує. Щоб перевезення пасажирів перестали бути збитковими, вартість квитка в автобусі має становити близько 9 грн. Але ми змушені виконувати ті соціальні гарантії, які надала пільговим категоріям пасажирів держава та міська влада. І ми будемо вирішувати питання надання дотацій на перевезення пільговиків не лише комунальному транспорту, а й приватним перевізникам, які нормально сплачують податки. Збитки ми будемо компенсовувати за рахунок бюджету. Поки зарплати людей не виростуть, іншого варіанту немає, - переконує Райкович.
Тут варто вказати, що серед пільговиків, є далеко не бідні люди. Скажімо, пенсії деяких пенсіонерів зараз більші, ніж зарплати працюючих. До того ж транспортні витрати не є основною статтею витрат сімейного бюджету. Міська влада зараз має повноваження самостійно визначати перелік осіб, які матимуть право на безкоштовний проїзд. Але свідомо не хоче звужувати коло своїх потенційних виборців, що могло б зменшити збитковість комунального транспорту. Адже в Кіровограді, як і по всій Україні, найактивнішими виборцями є різні пільговики. Їхня ж прихильність залежить від того, як реалізуються пільги.
 
 
 
Примарні перспективи теплопостачання
Зі слів міського голови з'ясувалася, що лише зараз, тобто по завершенні другого року його керівництва, влада серйозно взялася за розробку плану енергоефективності. Запроваджується енерго- і теплоаудит комунальних закладів, розробляються програми співпраці з європейськими інвестиційними фондами. Стосовно роз'вязання наболілої проблеми теплопостачання Райкович сказав наступне:
"Сьогодні ми вперше розробляємо комплексну енергетичну стратегію, залучаючи теплоенергетиків найвищого рівня. У 2018-2019 роках вийдемо на оптимізацію роботи міської системи теплопостачання. Треба виходити з того, що зараз маємо. Тобто слід і автономне опалення розбудовувати, а на комунальних підприємствах треба ставити модульні блочні котельні. Водночас людям треба створювати ОСББ, щоб мати можливість перевести весь будинок на спільну систему опалення - це найбільш ефективно. "
Приблизно те ж саме мер казав під час свого звіту за попередній рік роботи. Щоправда, строки виконання були не настільки віддаленими. Якщо припустити, що енергетичну стратегію таки розроблять на кінець 2019 року, то на виконання обіцяного Райковичу майже не залишиться часу, адже в кінці 2020 року завершиться п'ятирічка його перебування при владі. Виконати ж за рік, те що планували протягом чотирьох років, просто неможливо.

Тим часом тарифи на теплопостачання зростають, теплопостачальні підприємства мають безліч проблем, а газівники шантажують міську владу припиненням подачі газу за минулорічні борги теплопостачальників. Застаріла система теплопостачання працює на чесному слові. Кожної зими підвищується ризик того, що місто може залишитися без тепла. Очевидно владі зручніше тягнути час, ніж після невдалих дій продемонструвати неспроможність розв'язати проблему.

До речі, однією з привабливих передвиборчих обіцянок Райковича було знизити комунальні тарифи. Проте усі знають, що тарифи лише зростають.

 
Чому складно боротися з корупцією
Першим пріоритетом у передвиборчій програмі Андрія Райковича "Десять пріоритетів розвитку міста" є "Місто без корупції". Після другого року керування містом похвалитися на цій царині особливо нічим. Городян намагаються запевнити, що боротьбою з корупцією є оновлення офіційного сайту міськради, проведення закупівель через електронну систему "ProZorro" та онлайн-трансляції засідань постійних депутатських комісій і сесій міськради. Ще одним досягненням є викриття колишнього працівника спецкомісії, який використовував старі бланки й печатки для видачі незаконних дозволів на встановлення систем автономного опалення.

Нагадаємо, під час нещодавнього засідання сесії міськради Райкович відмовився від пропозиції члена Громадської ради міста правозахисника Ігоря Погасія підписати заяву про відмову від 8-ми земельних ділянок у Лісопарковій. Погасій сподівався, що відмова міського голови від незаконно наданої землі у зоні відпочинку городян спонукає й інших олігархів зробити подібні кроки на зустріч людям. Проте Райкович сказав, що земельна ділянка, яка належить йому у Лісопарковій, знаходиться в зоні, де немає соснових дерев, тобто не відповідає ознакам рекреаційної зони.

Під час звітного шоу Райковича Погасій знову порушив питання боротьби з корупцією. У відповідь всі почули:
"Я прийшов сюди не політиканів слухати, а працювати. Я обіцяв боротися з корупцією. Сам не беру, команда моя не бере і брати не будемо. Для цього ми підвищили зарплату управлінцям. Для цього створений відділ боротьби з корупцією. Він працює і кого треба зупиняє. Рівень моєї свідомості та моїх заступників відповідає вимогам сучасності. Оцінку моїй роботі по всіх напрямках люди дадуть через 5 років. Щодо Лісопаркової, не треба з мухи робити слона. Я за порядок у Лісопарковій. Не треба займатися демагогією, не треба дурити людей. Пане Погасій, якщо ви так переймаєтесь, чим будуть люди дихати, то ви б туди один раз сходили та поприбирали шприці від наркоманів. Порядки ми будемо наводити, і в Лісопарковій теж", - запевнив Райкович.
Пізніше на уточнююче запитання журналіста Андрія Крившенка мер додав:
"Шановні друзі та опоненти, ну не шукайте ви в мені того, чого ви ніколи в житті не знайдете. Зі мною складно вести діалог, бо я вже більше 60 років в цьому світі прожив. Я дійсно купив цю землю під соціальний проект. Коли прийде час, я його реалізую. Всі ті придбання, які я робив, я робив у законний спосіб. Всі вони задекларовані і перевірені по декілька разів високофаховими профільними спеціалістами."
Переглядiв: 11415
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ
ОЛЕНА КАРПЕНКО
фотокореспондент: ОЛЕНА КАРПЕНКО
Facebook Twitter Viber Skype