×
 
 
аналітика
Маршрутки-вбивці:
Хто несе відповідальність за безпеку перевезення кіровоградців
Щодня тисячі кіровоградців неодноразово опиняються в ролі пасажирів маршруток. Люди їдуть на роботу або навчання, за покупками, по інших справах, навіть не замислюючись про небезпеку, на яку вони постійно наражаються. Річ у тім, що переважна більшість міських маршруток - "Дельфіни". Здавалося б, чим може загрожувати, на перший погляд, зручний транспорт з приємною назвою?
БАЗ-2215 ("Дельфін") - це автобус малого класу, призначений для перевезення пасажирів міських маршрутів. Автобуси збирають на двох заводах - Бориспільському та Чернігівському. Дизайн кузова - розробка українських конструкторів. Висота машини значно перевищує висоту ГАЗелі, що дозволяє пасажирам стояти в салоні у повний зріст. Завдяки цьому допускається проїзд стоячих пасажирів. Через незвичний дизайн люди назвали машину "Дельфіном", в деяких місцевостях її ще називають "Кручений панич".
В Україні цю машину використовують у невеликих містах. Геть заповнена сидячими і стоячими пасажирами, вона дозволяє непогано заробляти власникам транспортних підприємств. Однак пристосований до вузьких вулиць міні-автобус схильний валитися на бік під час різких поворотів. Адже значна висота та вузькість кузову робить машину нестійкою. Чим більше стоячих пасажирів везе "Дельфін", тим більша імовірність перекинутись. Це показав так званий crash test - дорожні випробування на безпеку з манекенами, здатні виявити, які ушкодження можуть отримати пасажири. Щоправда, випробовувалося інше маршрутне таксі. У результаті чимало з манекенів "вижили", багато хто залишився без важливих для людини частин тіла.
 
Судіть самі, чи безпечно їздити
На жаль, учасниками справжніх, а не випробувальних аварій, стають цілком справжні кіровоградці. Так, кілька років тому 51-річний водій мікроавтобусу БАЗ-2215, розігнавшись при спуску з мосту, при повороті праворуч на вулицю Полтавську не впорався з керуванням й мікроавтобус перекинувся на бік. Після цього маршрутка за інерцією в'їхала у такий же самий "Дельфін", який рухався в зустрічному напрямку. Внаслідок аварії чотири пасажири маршрутки отримали тілесні ушкодження. Одну з жінок у тяжкому стані доставили до обласної лікарні. В неї виявили перелам хребта. Складну й коштовну операцію зробили у столиці. Усім миром міська громада зібрала для цього близько 40 тис. грн (на той час шалені гроші). Але після операції, вже у Кіровограді, жінка все одно померла внаслідок післяопераційних ускладнень.

Страшна аварія сталася й два роки тому на Новомиколаївці, дві жінки, одна з яких біла вагітною, загинули на місці ДТП. Наводити усі трагічні випадки з "Дельфінами", що сталися у нашому місті і в Україні загалом, ми не будемо, оскільки їх дуже багато. Однак, попри сумну статистику, машини-вбивці ніхто і не думає знімати з виробництва.

Зовсім недавно, 17 червня цього року, під час руху "Дельфіна" по маршруту №15 така машина втратила два колеса. Про це повідомила на своїй сторінці у Фейсбуці очевидиця події Ірина Козак. Аварія сталася в районі гаю десантників. Жінка стверджує, що без колес машина проїхала аж 50 метрів. Самі ж колеса відкотилися у лісопосадку. На щастя, внаслідок аварії ніхто не постраждав, бо маршрутка їхала без пасажирів. Тоді керівник ПП "Олікс" Дмитро Вінницький пояснив, що в машини лопнула піввісь заднього мосту, мовляв, водій "зловив" глибоку яму.

"Поламки піввісі - це хвороба багатьох маршруток. Хоча наш транспорт щодня проходить техогляд перед виїздом на маршрут, аварію з технічних причин важко передбачити. Того ж дня наші працівники обстежили піввісі усіх маршруток підприємства, аби завчасно виявити тріщини", - запевнив Вінницький.

Варто нагадати, що наприкінці минулого року у центрі Кіровограда по вулиці Великій Перспективній у маршрутки тієї ж марки БАЗ відпало заднє ліве колесо. Аварія трапилась неподалік перехрестя з Верхньою Пермською. Маршрутне таксі рухалось по 126-му маршруту, який обслуговує ПП "УкрАвтоІнвест". А взагалі випадки з відпаданням коліс, за зведеннями правоохоронців, трапляються регулярно.

Звісно, більшість технічних аварій виникають через поганий стан доріг. Але виникненню низки ДТП сприяють й водії напідпитку. Наприклад, минулого місяця патрульна поліція Кіровограда затримала водія, який керував машиною у стані сп'яніння. Близько 20-ї години вечора на вулиці Полтавській патрульний екіпаж помітив автомобіль БАЗ, який стояв на пішохідному переході. Автомобіль був заведений, але водія в салоні не було. Через кілька хвилин 35-річний чоловік вийшов з магазину, сів у маршрутку та почав від'їжджати. Під час спілкування з патрульними, які його зупинили, водій поводив себе агресивно й помітно нервував. Те, що чоловік перебуває у стані алкогольного сп'яніння, підтвердив показник алкотестера - 1,11 проміле алкоголю в крові, що вп'ятеро перевищує норму. Водія оштрафували та відсторонили від керування транспортним засобом.

1
Як контролюють безпеку пасажирських перевезень
 
Начальник управління транспорту та зв'язку Кіровоградської міськради Олександр Вергун повідомив, що управління ніколи не контролювало технічний стан маршруток.

"Цим займається управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області та патрульна поліція міста. До укладення угоди на перевезення з транспортним підприємством ці дві служби надають висновок про технічну справність кожного транспортного засобу, який буде возити пасажирів на певному маршруті. Вони також здійснюють планові перевірки машин. Щоденну ж перевірку технічного стану маршруток здійснює механік з випуску машин на маршрут підприємства-перевізника. Крім того, раз на півроку усі машини мають пройти діагностику у сервісних станціях та одержати відповідний сертифікат", - запевняє Вергун.

За його словами, санітарно-технічний стан маршруток також перевіряє так званий транспортний патруль, який діє при спеціальній комісії міськради. Туди входять представники управління транспорту та члени Громадської ради при виконкомі. Цей патруль не має права штрафувати перевізників, усі виявлені порушення він фіксує та передає управлінню Укртрансбезпеки. Але в літній період ця комісія не працювала. Вона мала відновити свою роботу з 1 вересня.

Всупереч запевненням Вергуна, заступник начальника управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області Вадим Опря сказав, що планові перевірки технічного стану транспортних підприємств їхня служба зараз не здійснює у зв'язку з мораторієм на перевірки.

"Ми перевіряємо перевізників, лише якщо на когось з них надійде конкретна скарга. Перевірку проводимо після узгодження в Мінекономіки. Раніше ми мали право контролювати дії механіків підприємств, які випускають машини. Тепер такої змоги не маємо, оскільки нам заборонено без поважної причини заходити на територію транспортних підприємств. Зараз спільно з патрульною поліцією здійснюємо лише рейдові перевірки машин. Вони проходять щоденно на певних вулицях міста, відповідно до місячного графіку. Але ми можемо лише візуально оглянути технічну комплектацію маршруток та виявити зношеність шин. Щоб мати уявлення про потенційні несправності, слід оглянути машину на оглядовій ямі. А це можливо лише під час планової перевірки", - стверджує Опря.

З'ясувалося, що висновків про технічний стан транспортних засобів перед укладанням угоди з міськрадою на перевезення Укртрансбезпека теж не робить. Лише перевіряє наявність усіх дозвільних документів на кожну машину. А технічний огляд маршруток, який проводиться раз на півроку, роблять приватні сервісні станції. Протокол про цей огляд має бути в кожній машині.

Чим більше спілкуєшся з представниками різних служб, тим більше виявляється неточностей у початкових коментарях. Наприклад, речник управління патрульної поліції в Кіровограді Наталя Тришина повідомила, що щоденних рейдів з перевірки маршруток поліція не робить, тому не можна навести точну статистику правопорушень. Але періодично проводяться десятиденні рейди. Зокрема з 18 по 27 липня 2017 року управління ПП спільно з представниками управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області провело чергові заходи зі стабілізації аварійності на пасажирському транспорті. За цей період працівники поліції притягнули до адміністративної відповідальності 18 водіїв маршрутних таксі. В тому числі 13 осіб - за перевезення пасажирів понад встановлену кількість, 1 - за порушення правил зупинки під час здійснення посадки (висадки) пасажирів, 1 - за проїзд на забороняючий сигнал світлофора, 1 - за керування транспортним засобом, який не пройшов своєчасний технічний контроль, 1 - за відхилення від визначеного маршруту руху. Водночас було зафіксовано факт зберігання автобуса БАЗ ("Дельфін") поза місцем стоянки. Крім рейдів, патрульна поліція проводить щоденну профілактичну роботу щодо запобігання правопорушень.

Виходить, різні порушення в кіровоградських маршрутках трапляються доволі часто, але всупереч необхідності реальний контроль за технічним станом машин відсутній. Чи варто дивуватися, що у машин часто відпадають колеса? Кожен з городян періодично їздить у таких зношених маршрутках, які мало не розвалюються. Куди ж дивляться очі тих, хто випускає такі машини на маршрут?
 
 
Переглядiв: 3490
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ
ОЛЕНА КАРПЕНКО
фотокореспондент: ОЛЕНА КАРПЕНКО