Серед заходів, якими можна підвищити зарплату, важливе місце посідають податки. В Україні вже багато зроблено для їх зниження. Зокрема, майже вдвічі було зменшено єдиний соціальний внесок (ЄСВ), що нараховується у фонд зарплати підприємств. Зараз ЄСВ для всіх становить 22%, а не майже 40%, як було кілька років тому. Ідучи на такий крок, держава сподівалася на те, що вдасться суттєво легалізувати тіньову зайнятість. Тепер з кожних 10 грн зарплати державі віддають вже не 4 грн, а 2 грн. Але стрімкого збільшення кількості людей, які офіційно одержують зарплату, не спостерігається. Пенсійна реформа теж має сприяти легальній зайнятості, адже умовою отримання пенсії буде наявність 35-річного страхового стажу. Таким чином людей спонукають не погоджуватися на тіньову роботу.
"Якщо порівняти наші податки з податками в розвинутих країнах, то вони невисокі, подекуди навіть менші. Але в країнах Західної Європи нормальним рівнем прибутковості підприємств вважається 10-12%. У нас же ніхто не хоче займатися бізнесом з таким рівнем прибутків. Проте не можна однозначно казати, що зарплати у наших працівників нижчі через те, що підприємці беруть собі більшу частину прибутків. Тому що однаковий податок в різних країнах приносить різний результат. Якщо для багатих США 30% податок на прибуток вважається нормальним, то у нас це вважається непомірним податковим тягарем, який згубить вітчизняні підприємства. На заході люди упродовж кількох віків звикли жити в законному середовищі, а в нас хто може, той і ухиляється від сплати податків", - пояснює економіст.
За світовою практикою, зменшення податків через 2 роки сприяє значній активізації економіки, так званому економічному буму. Але в нашій країні економічні закони чомусь не діють. Наприклад, кілька років тому держава скасувала нарахування 20% податку на додану вартість при продажі ліків. Проте очікуваного зменшення вартості ліків не відбулося. Тобто 20% несплаченого ПДВ пішли в кишені власників фармацевтичного бізнесу.
"Економічні закони діють, коли немає корупції, коли здоровій конкуренції підприємств не заважають монополісти-олігархи. Саме тому реформи, які вимагає від України МВФ, не сприймаються олігархами. Реальне ж подолання корупції та припинення використання монопольних переваг дозволить нашій економіці розвиватися за економічними законами", - переконана Ірина Загреба.
Оскільки в минулому році інфляція в Україні становила 13,7% - це суттєво знецінило прибутки наших підприємств. Крім того, облікова ставка Нацбанку України з 26 січня 2018 року становить 16% річних. Облікова ставка - це вартість грошей, за якою комерційні банки беруть їх у держави. У свою чергу, комерційні банки надають кредити під значно вищий відсоток річних. А вартість грошей - основний показник сприяння або ускладнення розвитку бізнесу.
"Як розвивати бізнес при високому рівні інфляції та дорогих кредитах?! У європейських країнах під час фінансової кризи в центральних банках різко знижують облікову ставку, щоб дешеві гроші стимулювали розвиток бізнесу. А в Україні упродовж двох останніх років облікова ставка НБУ постійно підвищувалася. Це свідчить, що держава не дбає про розвиток бізнесу", - вважає Загреба.