×


Як майбутні пілоти з Кропивницького
відвідали наймасштабніший авіакосмічний салон світу Ле-Бурже
Один із двох найвідоміших і наймасштабніших авіакосмічних салонів світу - це Salon international de l'aéronautique et de l'espace de Paris-Le Bourget. Простіше - Ле-Бурже – за назвою аеропорту, на якому він відбувається. Вперше в Парижі конструкції, здатні підніматися в повітря, показали публіці в 1908 році на автомобільній виставці. Але вже в наступному французька столиця прийняла першу спеціалізовану виставку літальних апаратів від 380 компаній. Минуло століття, і один із найстаріших аеропортів світу прийняв вже близько 2,5 тисяч компаній з півсотні країн. На трьох його злітних смугах більше 320 тисяч відвідувачів побачили 142 літальних апарата. Серед гостей салону були й курсанти Льотної академії Національного авіаційного університету, які поділилися враженнями з медіапорталом DOZOR.
Перемагають найрозумніші
Потрапити на Ле-Бурже легко. Треба лише стати переможцем всеукраїнського освітнього проекту «Авіатор» - впоратися з розв'язанням задач з фізики, пройти тестування з теорії та історії авіаційної галузі, продемонструвати знання з технічної англійської та представити власний проект.

У цьогорічному конкурсі взяли участь 8500 студентів з 50 технічних та авіаційних закладів вищої освіти. До сотні найкращих потрапили 11 курсантів Льотної академії - Станіслав Брон, Дмитро Верещагін, Дарина Грачова, Юрій Гаврилюк, Олексій Дібрівний, Аліна Дзеркалій, Тарас Зозуля, Євгеній Новіков, Тимур Панченко, Роман Степаненко та Анатолій Шульгін.

За словами заступника декана з виховної роботи факультету льотної експлуатації ЛА НАУ Володимира Мажарова, Льотна академія всьоме взяла участь у конкурсі, і за цей час близько 80 курсантів-переможців відвідали авіасалони у Лондоні та Парижі.

Бізнес-кейси, які представили кропивничани, стосувалися використання технологій доповненої реальності, боротьби з аерофобією, скорочення витрат чартерних рейсів, створення онлайн-платформ, боротьби із забрудненням, управління повітряним рухом, розробок дронів з різними завданнями і функціями («бачити», чи є у палаючому будинку люди, ремонтувати лінії електромереж), впровадженням прогресивної системи надання медичної допомоги на борту літака тощо.

Вперше взяла участь у конкурс і перемогла бакалавр факультету менеджменту туристичної індустрії ЛА НАУ Дарина Грачова.
- Раніше я думала, що цей конкурс не зовсім для мене, адже я не авіатор. Думала, що не зможу пройти етапи конкурсу і перемогти. Але в цьому році до участі в конкурсі допустили не тільки авіа, але і технічні спеціальності, тож вирішила спробувати свої сили. І не дарма.
Після проходження всіх тестових етапів у фіналі Дарина представила проект, який стосувався скорочення витрат чартерних рейсів.
- Ідея полягає в тому, щоб створити сайт, який би об'єднував усі авіакомпанії світу та допомагав заповнювати незаповнені чартерні рейси. Від цього виграють як пасажири, так і авіакомпанії. Для одних «гарячі» квитки коштуватимуть дешевше, інші скоротять витрати на чартер, - розповідає дівчина.
Зазначимо, що у світі працює більше 1000 авіакомпаній, що виконують перевезення пасажирів на регулярній або чартерної основі.
Oh Paris, Paris
У перший день на наших хлопців і дівчат чекала екскурсія столицею Франції. Мільйони людей мріть потрапити у найромантичніше місто у світі. А потрапивши, закохуються в нього назавжди. Ейфелева вежа, Лувр, Єлисейські поля, кафешки і бутики, аромат французьких булочок і дорогих парфумів…
- Я мріяла про Париж, але не думала, що ходитиму його вулицями. Емоції мене переповнювали. Ейфелева вежа вразила. Було дуже цікаво, ми багато чого побачили, дуже стомилися, але Париж неймовірний і вартий того, щоб присвятити йому набагато більше часу. А ще він дуже демократичний. Коли ми проходили повз Тріумфальну арку, я подумки перенеслася в епоху наполеонівських війн. Гуляючи Монмартром, я все думала, що тут жили Ренуар, Тулуз-Лотрек, Ван Гог, Пікассо, Модільяні, - зізнається Дарина.
Ле-Бурже
Зазначимо, що авіасалони дуже відрізняються від автомобільних виставок. Виробники авто новинками часто називають моделі з оновленим дизайном. У літакобудівників таке неможливо. Розробка, випробування, підготовка виробництва нового літака можуть займати десятки років. Тому основна частина представленого на авіасалонах - це серійні моделі, ретролітаки і вертольоти. Новинки ж зазвичай представлені у вигляді ескізів, описів, натурних або масштабних пластикових моделей.
- Мене дуже вразив А350. Нам дозволили зайти в кабіну, посидіти в кріслі командира повітряного судна, а там камери, які дозволяють бачити навколо на 360 градусів. Тільки заради цього треба було туди їхати. Ми поспілкувалися з пілотом і бортпровідницею. До речі, розробкою цього далекомагістрального лайнера зайнялися в 2006 році і вклали в нього більше ніж 10 мільярдів євро. Вперше його підняли в небо в Тулузі якраз напередодні проведення авіасалону в Ле Бурже в 2013-му, - розповідає Володимир.
Крім того, на авіашоу Airbus показав перший середньомагістральний лайнер A321neo в компонуванні full business. У його VIP салоні встановлені 76 крісел, кожне з яких може розкладатися до горизонтального положення і має довжину 2,20 м. Це теж не пройшло повз увагу наших високих на зріст хлопців.

Дуже багато на авіасалоні було військовихї літаків. Найбільші враження викликав новий пан'європейський військово-повітряний проект FCAS. Бойову повітряну систему майбутнього разом розробляють Франція, Німеччина та Іспанія.
- Дуже цікаво було поговорити з американськими пілотами. А ще нас вразило те, що їх руки були в татуюваннях. Тобто для повітряних сил США татухи не проблема. Нам би хотілося довше поговорити, але їхній літак вже забирали прямо з авіасалону на злітну смугу. Через 15 хвилин ми вже спостерігали, як вони крутять бочки у повітрі. Тільки винищувач злетів - усі застигли. Вуха позакладало від гуркоту, але усі аплодували, дивлячись на фігури вищого пілотажу. Пілот крутить петлю, літак починає звалюватися, і видно, як повітря по крилу рухається! Забрати курсантів з авіашоу організаторам було дуже важко, - ділиться Володимир.
Нашим курсантам також вдалося побувати в музеї Ле Бурже, де знаходяться два надзвукових пасажирських Concorde та Boeing 747.
- Махіни - не передати словами. Тільки шасі у Concorde висотою більше трьох метрів, а сам літак - 12. Вони літали до 2003 року, поки їх через катастрофу під Парижем не зняли з експлуатації», - каже Володимир.
Зацікавив майбутніх пілотів з Кропивницького і перший пасажирський літак на сонячній енергії від ізраїльської компанії Eviation, а також безпілотники, яких на салоні було представлено дуже багато.
- Мене вразило все. Я з авіацією не так пов'язана, як курсанти льотних спеціальностей, тому величезні літаки мене підкорили. Екіпажі пасажирських літаків всіх компаній були в своїх формах. Це дуже красиво, - розповідає Дарина.
Делегація також завітала до стендів українських «Антонов» та «Прогрестех-Україна». Хлопців та дівчат як переможців освітнього конкурсу компанії запрошували на себе працювати.
- Представили дівчинку-переможницю минулих років, яка вже працює в «Прогрестех» і має дуже високу зарплату. Компанії розширюються і потребують нових кадрів. Відчувають потребу і в пілотах, і в конструкторах, і в менеждерах, і в інших співробітниках. Вцілому йде збільшення авіаринку, тому наші хлопці будуть затребувані. Вони це розуміють. Можна почати з роботи в компаніях Китаю, Туреччини, В'єтнаму, Таїланду, а після влаштуватися в одну з топових авіакомпаній Європи, - зазначає Володимир.
Небо чекає
Дарина після візиту до авіакосмічного салону вирішила, що не поспішатиме реалізовувати себе в туристочному бізнесі.
- Ле Бурже змінив моє бачення власного майбутнього. Я багато чого побачила, подружилася зі студентами з інших міст України і зрозуміла, що в мене є шанс розширити свої перспективи. Я вже отримала диплом бакалавра факультету менеджменту, але після закінчення академії хочу спочатку попрацювати бортпровідницею. А ще наступного року я обов'язково візьму участь в конкурсі «Авіатор», щоб побувати на британському авіасалоні Фарнборо, - зізнається Дарина.
Лариса Гуріна спеціально для медіапорталу DOZOR
Переглядiв: 1370
ОЛЕКСІЙ  КАПРИЦЯ
фотокореспондент: ОЛЕКСІЙ КАПРИЦЯ