×
Мерія чи ботоферма:
Як кропивничан обробляють у соцмережах боти за Райковича
Схоже, активізація «чорнухи» у соціальних мережах вже стає народною прикметою наближення виборів. Сьогодні ми можемо спостерігати, як у кропивницьких спільнотах розгорнули брудну діяльність так звані ботоферми – компанії, які масово створюють фейкових користувачів соцмереж і від їхнього імені пишуть провокативні пости та образливі коментарі. Найбільша частина їх стосується потенційних фаворитів майбутніх місцевих виборів на посаду міського голови. Зокрема, особливу увагу «ботоводи» приділили громадському діячу Артему Стрижакову. Утім, під обстріли ботів потрапляють й інші відомі люди Кропивницького, такі як губернатор, обласний прокурор, крупні бізнесмени регіону. Цікаво, що ці ж самі боти водночас активно піарять діяльність існуючого міського голови. Проте про все по порядку.
Боти проти Стрижакова
Як відомо, діяльність громадського діяча Артема Стрижакова у період карантину активно висвітлювали ЗМІ. Зокрема, створений ним Штаб допомоги літнім людям у нашому місті протягом карантину допоміг великій кількості містян. У той час, як міська влада гальмувала з виділенням коштів на придбання апаратів штучної вентиляції легень, яких до пандемії в місті було лише три, а жителям похилого віку взагалі не змогла надати жодної адресної підтримки, Штаб допомоги працював цілодобово. Однак у соцмережах піднявся шквал критики саме на адресу останнього. Дивимося від кого.

Люда Мороз, Олексій Бринза, Роман Хазаров, Василь Литовченко, Илья Стрейндж, Женя Король, Женя Овчаренко, Татьяна Рябуха, Галина Козуб-Вольська, Таня Висоцька, Рома Зюнзя, Игорь Волков, Юся Петура, Антонина Антонина, Валентина Мильченко, Санек Короткий і це, як-то кажуть, далеко не весь список. Усі ці профілі створені в один період, більшість з них зовсім свіжі. Анкети напівпорожні, кількість друзів – мізерна, фото фактично відсутні, а ті, що є – «запозичені» у користувачів соцмереж з інших країн.
Наприклад, користувачка Фейсбуку Люда Мороз задала питання на своїй сторінці щодо отримання аптечок від штабу «Перспектива». Її профіль було створено в 2018 році і з того часу сторінка фактично не велася.
А особистість, як виявилося, «запозичена» у жительки Самари:
У цей же період з'являється група інших ботів, які займаються однією "роботою" - проти Стрижакова.
У даної ботокоманди чітко узгоджена програма роботи: один публікує пост і поширює, інші – займаються коментуванням цього посту. Це ми можемо чітко прослідкувати і на прикладі брудної ботоатаки проти ініціативи Стрижакова по відродженню Набережної. Після гучної кампанії «Змусимо міську владу зробити нову Набережну» боти заполонили місцеві соцспільноти карикатурами, мемами та низкою інших образливих і низькосортних публікацій, скерованих на діяльність Стрижакова.
Ці ж боти – за Райковича
Тоді ж у Фейсбуці одночасно з'являються паблік «Істеричний Кропивницький», який займається публікацією «чорнухи» проти діяльності Стрижакова, та паблік «KropNews», в якому активно хвалять міського голову. Поширенням постів та їх коментуванням в обох цих пабліках займається та ж сама вищезгадана ботокоманда.
Наприклад, на даних скріншотах можна прослідкувати за активністю Василя Литовченка та Жені Король, профілі яких «запозичені» у користувачів «Вконтакте» з Російської Федерації. Ці зросійщені «кропивничани» люб'язно вихваляють Райковича під його персональними постами на мерській сторінці у Фейсбуці. До обговорення долучаються і інші члени ботоферми.


Для перегляду - гортайте зображення
Варто зазначити, що утримання такої чисельної ботоферми – явно недешева річ. Окрім виплат ботоводам заробітніх плат, які мінімум в 5 разів вищі середньої по області, потрібні кошти на купівлю спецобладнання, оплату реклами чорнушних постів у соцмережах, створення брудного відеоконтекту. Наприклад, на одну рекламу відеопосту проти діяльности антикоронавірусного штабу Стрижакова було витрачено близько 100 доларів, а подібні публікації виходять із завидною регулярністю.
Боти і працівники міськради
Слід зауважити, що з викритими фейковими критиками Стрижакова, які водночас є вихвалятелями Райковича, активно спілкуються цілком живі люди. Зокрема, співробітники прес-служби мера Ігор Вьюн та Інна Примак, тепло реагують на подібні бесіди мертвих ботів і демонструють взаємопідтримку. Таке собі взаємне коментування публікацій один одного. Наприклад, зі скріншоту видно, як вищезгадані боти активно коментують прямий ефір Ігоря Вьюна під час конфліктних ситуацій щодо приєднання селища Нового до Кропивницького.
Медійна підтримка ботоцеху
Проте, ймовірно, є й інші журналісти, причетні до роботи даної ботоферми. Якщо порівняти новинарні Фейсбук-сторінки промерського видання «Весь Кіровоград» та спільноти «KropNews», можна побачити ідентичність дизайнів у створених постах.

До речі, на самому сайті «Весь Кіровоград» шеф-редактором якого є Андрій Трубачев, періодично виходять публікації, які начебто викривають різних ботів. Цікаво, що ці матеріали активно поширює якраз вищезгадана ботокоманда. Дуже схоже на хитромудрий план по замітанню власних слідів.
Зв'язок сайту «Весь Кіровоград» з цією ботофермою прослідковується і в тому, що ресурс у своїх матеріалах піарить відеовипуски «Правда Райковича» від вищезгаданого ботопабліку «KropNews».
Повертаючись до ботоферми, варто зазначити, що за останні кілька тижнів її «штат» суттєво розширився. З'явилися такі «нові обличчя», як Єлизавета Смелянська, Ліля Сенчик, Валентина Мильченко, Санёк Короткий, Катерина Тімян, Vika Som. Їх задіяли у останній хвилі «чорнухи» - з особистісними образами в адресу Стрижакова, які доходять до абсурду. Ця ж компанія у своїх постах і коментарях співає оди діяльності Райковича, щоразу підкреслюючи месседж, що він, буцімто, найкращий мер в країні.
Команда ботів дійшла і до створення сторінок з недолугими карикатурами, повторюючи вищезгаданий досвід переходу на особистості.
Знову ж таки бачимо один і той самий дизайн сторінки проти Стрижакова «Прищавий недоМЕРок», відео «Правда Райковича», та посту ресурсу «Весь Кіровоград». Цікаво, що моментами превалює космічна тематика від фанатів «Зоряних воєн». Дана тематика вже також неодноразово спливала у відео-роликах на підтримку існуючого мера Райковича.
Враховуючи вищеперелічені факти, можна прийти до висновку, що дана ботоферма, ймовірно, виконує завдання міського голови або його безпосередніх підлеглих. Проте діяльність цього ботоцеху, як виявилося, направлена не лише проти головного кандидата на посаду мера на майбутніх місцевих виборах Стрижакова. Періодично боти атакують інших відомих особистостей міста та регіону, які, ймовірно, чимось не вгодили міському управлінцю.
Промерські боти проти губернатора, прокурора, політиків і бізнесменів
Під «роздачу» згаданих ботоводів потрапив і голова обласної державної адміністрації Андрій Балонь. Про нього дані боти пишуть як чи не про мафіозі, який розкрадає область і покриває злочинність. Можливо, виливання такого бруду в його адресу по'язане з тим, що губернатор дає меру різні завдання по міському господарству, які тому недовподоби.
Не залишились поза увагою цієї ботоферми і обласний прокурор, і відомі крупні бізнесмени нашого регіону. Список прізвищ вражає. Це і Станіслав Березкін, і Ігор Шаров, і Сергій Тарасов, і екс-нардеп Олександр Горбунов. Їх обвинувачують у дерибані землі, будівель та у низці вигаданих правопорушень, які тільки підкреслюють низькосортність критиканів.
Боти для дискредитації Стрижакова
Паралельно вищезгадані ботоводи працюють не лише над відвертою «чорнухою», а й намагаються вести, як їм здається, більш тонку роботу: вводити людей в оману створенням начебто «прострижаковських» ботів. З таких профілів вони поширюють пропаганду ДНР, ЛНР, РФ, сепаратитські та насильницькі настрої, закликають людей до масових безладів, порушення законодавства, карантинних заходів тощо.

Зима Донецкий, Яна Кузьмин, Ekaterina Konovalova, Виктория Шатковская, Власта Дубій, Daria Kosoviva, Татьяна Кругликова, Лера Коновалова, Владимир Кулик, Viktoriia Zhivtsova, Tatiana Andriichuk, Елена Гавриш, Ярина Тимошенко, Ріта Кабанець, Оксана Вертипорох, Ярослава Голіней, Lyenochka Lanenko, Светлана Пахомова, Didenko Tatiana, Тигран Серобян, Андрей Лаготин, Виктория Осадчая, Игорь Дзюдик, Руслан Борислав. Можливо, імена цих «героїв» та їх ляльководів зацікавлять відповідні спецслужби.
Як бачимо, наведені відверто зухвалі і цинічні пости, принизливі коментарі – це не епізодичний «крик душі» випадково обурених людей. Все це – цілеспрямована і керована брудна кампанія ботоцехів, які мають свого місцевого замовника і, з високою вірогідністю, місцевих виконавців. Імовірно, неспроможність мера вирішувати питання в діловій площині змушує його йти на брудні медіакампанії проти своїх бізнесових чи політичних опонентів.
Переглядiв: 14135