×
 
 

На що мерія витратить
бюджет Кіровограда - 2018
Наприкінці 2017 року міськрада затвердила міський бюджет на 2018 рік. Його розмір складає 2,593 млрд грн. Як існуватиме обласний центр у відповідності з ухваленими статтями витрат і чи вистачить коштів на першочергові потреби? Про особливості річного бюджету DOZOR поспілкувався з начальником фінансового управління міськради Любов'ю Бочковою.
 
 
Розмір бюджету міста на 2018 рік більше бюджету попереднього року на 550 млн грн. Це обумовлено збільшенням витрат, які мають забезпечуватися доходами. Нагадаємо, з 1 січня 2018 року розмір мінімальної зарплати становитиме 3723 грн, а за результатами виконання держбюджету у першому кварталі наступного року планується збільшити мінімалку до 4100 грн. Податкова ж база практично не змінилася, вона залишилася такою, як у 2017 році. Додаткові кошти до бюджету в основному планується залучити за рахунок зростання податку на доходи фізичних осіб (ПДФО).
Слід зазначити, що в результаті бюджетної децентралізації доходи міського бюджету зросли удвічі. Водночас зросли й витрати. І все ж таки порівняно з 2015 роком міськрада має більше коштів. Саме за рахунок цього вдалося придбати нові автобуси і тролейбуси, збільшити обсяги ремонту доріг та шкіл. Відійшла в минуле й колишня практика взяття казначейських позик, які йшли на виплату зарплати бюджетникам. 23 млн грн таких позик досі висять на міському бюджеті з 2014 року. Бочкова сподівається, що рішенням уряду цю заборгованість спишуть.
"Бюджет на 2018 рік водночас і збалансований, і напружений. Основне джерело наповнення бюджету - ПДФО. Ми запланували зростання доходів від цього податку майже на 20%. Тоді як мінфін запланував для місцевих бюджетів середнє збільшення надходжень ПДФО на 15-16%. А в обласному бюджеті заплановано зростання ПДФО на 13%. Збільшене зростання цього податку нам довелося передбачити для того, щоб компенсувати видатки міського бюджету, які зросли. Щоб виконати ці плани, у місті мають суттєво підвищитись зарплати працівників, як мінімум на 16,6%. В основному це очікується у закладах, які фінансуються з бюджету. У місті нараховується близько 13 тисячі бюджетників", - каже начальник фінуправління.

У новому бюджеті не зупинено фінансування жодної місцевої програми, як соціального захисту населення, так і програм щодо напрямів розвитку міста. І вже з 1 січня 2018 року усі видатки бюджету будуть фінансуватися в плановому режимі.

Проект міського бюджету доопрацьовували, виходячи з положень закону про державний бюджет. З огляду на збільшення коштів у місцевих бюджетах держава планувала перекласти на місцеві бюджети низку додаткових зобов'язань. А саме - відшкодування пільг та субсидій на житлово-комунальні послуги, в тому числі заборгованість по розрахунках за комунальні послуги станом на 1 січня 2018 року. Але пізніше центральна влада врахувала прохання місцевих рад про те, що це буде непід'ємним тягарем для місцевих бюджетів. У результаті на відшкодування комунальних пільг та субсидій міський бюджет одержить з державного близько 140 млн грн.
 
Вчителі і медики можуть залишитися без зарплати
І все ж у 2018 році очікуються проблеми з надходженням фінансових ресурсів. За розрахунками фінуправління, на річне фінансування виплати зарплати педагогічним працівникам не вистачає 40 млн грн. Це сталося через зменшення освітньої субвенції, адже змінилася формула її розрахунку. А саме не врахували спеціалізацію освітніх закладів, де класи поділяються на групи, внаслідок цього реальна кількість вчителів є більшою. Щоб знайти для цього кошти, доведеться залучати додаткову дотацію, крім неї, кошти, які можуть надійти у разі перевиконання дохідної частини бюджету. Усі додаткові надходження, в першу чергу, спрямовуватимуться на виплату зарплати.

"Звичайно, проблеми щодо фінансування закладів охорони здоров'я та освіти були і в 2017 році. Щоб швидко знайти необхідні кошти, нам, крім відповідних державних субвенцій, довелося залучати резерви міського бюджету. Але на 2018-й рік нам вдалося домогтися відшкодування з держбюджету переданих місцевим бюджетам додаткових зобов'язань щодо фінансування охорони здоров'я та освіти. Тобто з обласного бюджету ми будемо одержувати відповідну додаткову дотацію", - пояснює Бочкова.

Попри фінансові проблеми, школярів та вихованців дитячих садків міська влада бере на часткове утримання. На утримання одного учня (крім коштів на харчування) виділятиметься 365 грн (торік було 350 грн), а на одну дитину дошкільного віку - 340 грн (торік було 320 грн). Отже, підстави для необґрунтованого вимагання грошей з батьків дітей мають зникнути.

Проблематичним також є фінансування шести професійно-технічних закладів. Держава переклала їхнє утримання на місцеві бюджети, але на баланс міської ради не передала. Відтак міська влада не має права призначати керівників цих закладів, не може впливати на оптимізацію кількості викладачів, а також вирішувати, яким спеціальностям навчатимуть студентів.

"У новому році дуже багато змін очікується у фінансуванні закладів охорони здоров'я внаслідок проведення медичної реформи. На засіданні Кабміну, яке відбулося 27 грудня, було прийнято методику розрахунку медичних послуг, які надаватимуть заклади первинної ланки медицини. Для цього нам з держбюджету на перше півріччя 2018 року призначили медичну субвенцію, збільшену на 40 млн грн. Як далі здійснюватиметься фінансування, поки що не зрозуміло", - констатує фінансист.

Зауважимо, що у видатках, які йдуть на фінансування охорони здоров'я, освіти і культури, розмір зарплатних виплат становить більше 90%.
 
Пріоритети фінансування
Вільні кошти, які залишаються після виплати зарплати бюджетникам та розрахунки за комунальні послуги закладів бюджетної сфери, потрапляють у бюджет розвитку міста. У 2018 році його розмір становить майже 235 млн грн. Визначені приоритетні об'єкти фінансування з цього бюджету. Це реконструкція арки залізничного мосту по вулиці Братів Ельворті, реконструкція спортивних залів шкіл та самих освітніх закладів, придбання десяти автобусів середньої місткості (по 3 млн грн кожен).

Але чим більше стає комунального транспорту, тим більше зростають витрати на перевезення пільговиків. У 2018 році ці витрати заплановані на рівні 41,5 млн грн. Якщо витрати на пільгові перевезення будуть дуже обтяжливими для бюджету міста, то депутати мають повноваження зменшити кількість пільговиків.

"Потрібно визначитись: або ми надаємо кошти на пільгові перевезення, або - на ремонт доріг та житлових будинків. Депутати мають з розумінням ставитись до пріоритетів фінансування", - вважає Бочкова.
Видатки на житлово-комунальне господарство в основному зросли внаслідок взятих міськрадою зобов'язань по відшкодуванню боргів КП "Теплоенергетик" (річна виплата становить 16,6 млн грн). Звісно, це відволікає фінансові ресурси з інших важливих напрямів розвитку. Загалом на підтримку "Теплоенергетика", включаючи виплату його боргу, передбачено 33,3 млн грн. У 2017 році така підтримка обійшлася міському бюджету в 15 млн грн.

"Якби не це збиткове підприємство, місто більше коштів виділяло б на ремонт доріг та житла", - переконана керівник управління.

4,6 млн грн з міського бюджету було виділено на оплату половини вартості встановлення систем автономного опалення. Кошти надаватимуть мешканцям тих будинків, де на централізованому опаленні залишилося 1-2 квартири. У систему модернізації теплопостачання потрібно вкладати великі кошти. Але без залучення зовнішніх інвестицій міський бюджет цю проблему не вирішить, вважає Любов Бочкова.

Відшкодування різниці між встановленими і фактичними тарифами на комунальні послуги поки що фінансується з державного бюджету. Протягом наступного року бюджет міста буде одержувати відповідні субвенції на таке відшкодування. Отож є підстави сподіватися, що борги комунальних підприємств держава хоча б частково відшкодує.

У держбюджеті також передбачена субвенція на соціально економічний розвиток - 5 млн грн на рік. Вона розподіляється за зверненнями народних депутатів. У 2017 році Кіровоград з такої субвенції залучив 43 млн грн. Ці кошти використали для придбання спеціалізованого транспорту - машин швидкої допомоги та реанімобілей. Невикористані кошти цієї субвенції (близько 7 млн грн) залишаться у розпорядженні міського бюджету.

27 млн грн передбачено на місцеві програми соціального захисту населення. Сюди входить фінансова підтримка малозабезпечених громадян по зверненнях депутатів та матеріальна допомога для учасників АТО. Порівняно з 2017 роком суми на соціальний захист збільшені на 20%.
 
Що будуватимуть і ремонтуватимуть
У наступному році на кошти міського бюджету буде продовжено будівництво двох житлових будинків на вулиці Жадова. Один з них мають здати в експлуатацію у першому кварталі 2018 року. Також запланована перебудова господарчого блоку пологового будинку №1 на житловий будинок для медичних працівників. У приміщенні колишнього кібернетичного коледжу буде створено офіс центру надання адміністративних послуг.

"Порівняно з попереднім роком у 2018 році видатки на утримання та ремонт доріг у міському бюджеті збільшились на 5 млн грн. Іншим джерелом фінансування може стати створений державою дорожній фонд у розмірі 6 млрд грн, який наповнюватиметься за рахунок акцизного податку на пальне та сум перевиконання митних платежів. 35% цих коштів потраплять до обласних бюджетів. Кіровоградщина одержить 380 млн грн. 20% цієї суми можна спрямовувати на ремонт доріг комунальної власності. Обласний центр теж претендуватиме на ці кошти. Нам потрібно відремонтувати міст по провулку Об'їзному та розширити вулицю Кропивницького", - роз'яснює Бочкова.

За її словами, ніяких бюджетних суперечок між обласною та міською владою зараз немає. Але звісно ж, своя сорочка ближче до тіла. Тому обласна влада, перш за все, вирішує свої проблеми.

У бюджеті 38,6 млн грн виділено на капітальний ремонт житлових будинків, їхніх інженерних мереж, дахів, ліфтів та впорядкування прибудинкових територій. Порівняно з минулим роком ця сума зросла на 3 млн грн.

61 млн грн виділено на благоустрій міста (порівняно з 2017 роком зростання становить 6 млн грн). Кошти надійдуть комунальним підприємствам, які здійснюють озеленення міста, утримують мережі вуличного освітлення, вивозять сміття. Загалом на управління ЖКГ і дороги передбачено виділити 215,6 млн грн (зростання - 12,2 %). Резервний фонд бюджету на випадок непередбачуваних витрат становить 13 млн грн. Ці кошти можна буде швидко (без відповідного рішення міськради) направити на усунення надзвичайних ситуацій.

"Бюджет 2018 року більш напружений, ніж бюджет 2017 року. Ми ще точно не знаємо, чи зможемо забезпечити виконання запланованого рівня доходів. Складніше, ніж торік, нам буде фінансувати освітян. А внаслідок не зовсім зрозумілого запровадження медичної реформи, ми очікуємо недостатність коштів на утримання первинної ланки медицини. Нових же підприємств для того щоб розширити базу оподаткування в місті не з'
явилося. Як вихід, депутатський корпус може прийняти рішення щодо збільшення орендної плати за деякі земельні об'єкти, але в Кіровограді земельні питання дуже складно вирішуються," - підсумувала Любов Бочкова.
Переглядiв: 3746
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ
ОЛЕНА КАРПЕНКО
фотокореспондент: ОЛЕНА КАРПЕНКО