×
 
 
Набір в кіровоградській льотці:
Хто іде навчатися на пілота, модернізовані спеціалізації і робота для випускників
Нинішнього року набір студентів до Кіровоградської льотної академії Національного авіаційного університету так, як і в ЦДПУ та ЦНТУ, був проблематичним. В основному через демографічну кризу і цьогорічне скасування підготовки спеціалістів. Попри це, виш спромігся навіть збільшити набір, стверджує начальник навчального відділу академії, відповідальний секретар приймальної комісії Михайло Сорока.
За його словами, на перший курс академія приймає студентів на дві спеціальності: авіаційний транспорт і менеджмент. Цього року на "авіаційний транспорт" на бюджетні місця було зараховано 76 студентів, на контрактне навчання - 17. За наявною системою розподілу на "менеджмент" виш не отримав бюджетних місць (їх одержали лише великі міста - Київ, Львів, Харків), відтак було зараховано 26 контрактників. Якщо порівняти з попереднім роком, торік на авіаційний транспорт був прийнятий 61 студент-бюджетник, а на контрактну форму навчання - 26. Загалом спостерігається зростання набору на 9%.

Оскільки цього року в Україні скасували підготовку спеціалістів, льотка одержала збільшену ліцензію на підготовку магістрів. Якщо раніше виш готував 50 магістрів на рік, то нинішнього року йому надали 225 відповідних місць. А фактично було зараховано на спеціальність "авіаційний транспорт" 139 студентів на бюджетні місця, на "менеджмент" - 10. Контрактників у магістратуру вдалося набрати 27 чоловік на авіаційний транспорт і ще 10 - на менеджмент. В результаті стався незначний недобір студентів освітнього рівня магістр.

"Якщо говорити про загальний набір студентів із врахуванням бакалаврів та магістрів, то цьогоріч ми прийняли у півтора рази більше студентів. Вважаємо, це пов'язано з нашою профорієнтаційною діяльністю. Ми почали значно активніше рекламувати нашу льотну академію в інтернеті та в соціальній мережі. Раніше в основному агітували за вступ у льотку в школах та в обласному центрі зайнятості. А з минулого року поставили ставку на соціальну мережу і не помилилися. Також проводили заходи щодо популяризації закладу. Зокрема, у Малій Висці цього літа провели авіафест. Там було багато гостей, як з обласного центру, так і з районів. Популяризації академії також сприяло проведення у нас чемпіонату з дрон-рейсингу (змагання квадрокоптерів) та проведення на базі льотки всесвітньо відомих конкурсів із програмування", - пояснює Сорока.

 
 
І все ж зараз в Кіровоградській льотній академії навчається менше студентів, ніж раніше. Чотири роки тому на перший виш курс набирав по 250-300 студентів. Тепер же на перший курс було прийнято 119 осіб. Падіння набору в основному сталося через демографічну кризу, адже зменшилась кількість випускників шкіл. До того ж українські студенти тепер мають змогу одержувати авіаційну освіту за кордоном. Хоча цьогорічний набір зріс, із врахуванням того, що академію залишили випускники, загальна кількість курсантів стала меншою. Відповідно до кількості студентів, кількість викладачів мала дещо зменшитись. Однак, з огляду на поступове збільшення набору, було вирішено перерозподілити викладацькі ставки, щоб не втратити досвідчені кадри. В результаті декому з викладачів ставки знизили на коефіцієнт 0,8-0,9.
 
Кого готує льотна академія
Цього року з Кіровограда до льотної академії вступила лише п'ята частина абітурієнтів. Авіаційний виш традиційно привертає увагу вступників тих міст, де є працюючі аеропорти. Тобто мешканців Києва, Львова, Харкова, Одеси, Івано-Франківська, Запоріжжя. Навіть з Криму продовжують вступати через навчальний центр "Крим - Україна". У цьому центрі учні одержують український атестат про середню освіту. Льотна академія також навчає іноземців. Це вихідці з країн Близького Сходу та Африки.

Якби Кіровоградський аеропорт був завантажений регулярними рейсами, то й кількість місцевих студентів значно зросла б. А поки що кіровоградським випускникам льотки, які не мають бажання шукати роботу на чужині, доводиться освоювати інші спеціальності. Часто їхня робота і близько не нагадує те, що вчили.

Одна з основних спеціальностей вишу - "авіаційний транспорт" поділяється на спеціалізації: "пілот", "диспетчер", "інженер", "рятувальник". Вартість навчання на них різна. Скажімо, щоб вивчитись на пілота контрактники з цього року платитимуть 15 900 грн за рік, на диспетчера - 14 720 грн. Аналогічною є вартість навчання рятувальників. Щоб вивчитись на інженера з обслуговування літаків, потрібно щороку платити 14 850 грн. Порівняно з попереднім роком вартість навчання зросла менше річного рівня інфляції, тобто приблизно на 8%.

Спеціальність "менеджмент" представлена двома спеціалізаціями : "менеджмент міжнародних авіаційних перевезень" і "менеджмент туристичної індустрії".

Найбільш популярними є головні, так звані титульні спеціалізації: "пілот", "авіаційний диспетчер", "рятувальник льотного складу". Нинішнього року академія трішки модернізувала спеціалізацію "автоматизовані системи авіаційного транспорту". Тепер осучаснена спеціалізація має назву "автоматизовані і робото-технічні системи авіаційного транспорту". Там студенти вивчатимуть сучасні безпілотні апарати (квадракоптери), а також сучасні набори конструкторів, які дозволяють збирати безпілотну техніку, підключати її до комп'ютерів, програмувати. Тобто вчитимуть основи робототехніки.

За словами відповідального секретаря, студенти, які мають освіту бакалавра, працюють звичайними співробітниками підприємств. Магістратура ж дає право займати керівні посади. До того ж у великих авіакомпаніях без освітнього рівня магістра неможливо претендувати на посаду командира літака або другого пілоту. Водночас магістратура - це ще й можливість займатися науковою діяльністю, стати причетним до створення чогось нового. Наприклад, після магістратури можна вступити до аспірантури льотки. Магістратура оплачується окремо, півтора роки такого навчання коштують близько 20 тис. грн.
"Звісно, ми відстежуємо працевлаштування наших випускників. Ті, хто хоче працювати, у будь-якому випадку знаходять роботу. Оскільки ми видаємо документ про освіту міжнародного зразка, наші випускники мають змогу влаштуватися на роботу не лише в Україні, а й у Європі, Америці, Африці. З огляду на те, що Міжнародні авіалінії України планують до 2020 року закупити велику кількість літаків, нам потрібно підготувати близько 500 пілотів для вітчизняної авіації. Відтак перспектива одержати роботу авіатора в Україні поступово зростає. Авіакомпаніям потрібні пілоти, інженери, стюардеси, а також авіатори допоміжних спеціальностей. Завдячуючи одержанню безвізу, Україна стала ближчою до Європи. Там дуже сильно розвинена авіація, а ми будемо підтягуватися до європейського рівня", - сподівається Михайло Сорока.
Переглядiв: 4107
ВІТАЛІЙ  НІКОЛАЄВСЬКИЙ
журналіст: ВІТАЛІЙ НІКОЛАЄВСЬКИЙ