
На Кіровоградщині створений 51 осередок викладання предмету Захист України. Вони діють на базі шкіл, коледжів та професійно-технічних закладів освіти. Детальніше про це під час брифінгу повідомила директора департаменту освіти і науки Кіровоградської ОВА Ельза Лещенко сьогодні, 20 лютого, інформує медіапортал DOZOR.
Ельза Лещенко наголосила: через війну освітня система України зазнала суттєвих змін. Нині в державі триває реформа Нової української школи. І частиною цієї реформи є і трансформація системи загальної середньої освіти. Предмет Захист України наразі набуває особливої уваги під час воєнного стану. Він містить в собі практичну та теоретичну складові.
Практична передбачатиме:
- підготовка формування навичок, які дозволять молоді захищати себе та близьких, село, місто , країну.
- Дії в екстремальних ситуаціях
- Вміння брати відповідальність за свою власну безпеку, своїх близьких.
Теоретична складова передбачає оновлення навчальних програм. Предмет Захист України отримав новий формат.
Держава виділила на створення осередків на Кіровоградщині 61 мільйон 400 тисяч гривень. 14 мільйонів 600 тисяч гривень з них – співфінансування: 7 млн. 700 тисяч – надали громади і 6,9 млн – обласний бюджет.
«В 2024 році в області створили 51 осередок з навчального предмету «Захист України». 33 - в територіальних громадах, 13 – в закладах ПТУ, 14 – у закладах фахової передвищої освіти і один – загальної середньої освіти обласного підпорядкування», - зазначила Ельза Лещенко.

На сьогодні з 51 осередку 26 вже повністю оснащені необхідним обладнанням, 25 –частково, але до кінця навчального року будуть оснащені остаточно.
Хто викладає цей предмет:
Викладають Захист України вчителі, які пройшли відповідне кваліфікаційне навчання. Наразі це 89 педагогів, 18 з них – ветерани війни.
«Якщо раніше діти вивчали предмет в своїй школі, ліцеї, коледжі чи профтехосвітньому закладі, то вони опрацьовували 1,5 години на тиждень матеріалу. Можна сказати, що подавалася інформація порційно, дуже часто без належного обладнання, нових технологій, інтерактивних тирів, мультимедійного обладнання. Тобто це була більш теоретична складова, яка не надавала підготовки до ситуації, яку ми маємо тепер. МОН ініціювало не лише розробку нової програми, а і нові підходи. В осередки підвозяться діти з менших закладів освіти однієї громади або інших громад. Але ці осередки обладнані і готові приймати дітей. І тут працюють підготовлені вчителі. Таким чином учні вивчають предмет один день на місяць, але 6 годин. Таким чином опрацьовується процес занурення, коли учень опрацьовує теоретичний матеріал, а потім іде практична підготовка», - зазначила завідувачка науково методичною лабораторією виховної роботи, фізичної культури та безпечного середовища Кіровоградського інституту післядипломної освіти імені Василя Сухомлинського Світлана Бойко.

Програма цього предмету мала до 2023 року включно два навчальних плани для юнаків та дівчат.
Нова програма передбачає спільну програму для юнаків та дівчат. Є також інклюзивний принцип. Щодо викладання цього предмету діє модульна система: 6 модулів у 10 класі , 6 модулів - в 11 класі.
«Ми рекомендуємо вчителям залучати не лише ветеранів, а і інженерів, які знаються на створенні дронів, працівників сфери безпеки, Нацполіції, представників громадських об’єднань. Вчителів, які працюють в осередках, було підготовлено на 100 відсотків», - резюмувала Світлана Бойко.
У рамках викладання предмету збільшилася і кількість тем, що вивчаються. Зокрема діти вивчають теми про розвідку з відкритих джерел, основи планування та управління, кібербезпеку, тактичну медицину.